De samenleving wordt steeds digitaler. Leerlingen hebben kennis en vaardigheden nodig om hier mee om te gaan. Daarom wordt digitale geletterdheid zo goed als zeker toegevoegd aan het curriculum. Hiervoor ligt een voorstel klaar. Maar hoe ga je als school aan de slag met digitale geletterdheid? Kennisnet ontwikkelde het handboek voor digitale geletterdheid. Het handboek omschrijft 4 fases, van inventarisatie tot integratie.
Fase 1: Inventariseren
In deze fase bekijk je de huidige situatie:
- Wat doen we al aan digitale geletterdheid?
- Wat gaat goed en wat niet?
- Wat ontbreekt er nog?
- Is er voldoende draagvlak bij het team?
- Wat is het plan om voortgang te volgen?
- Op welke basis kunnen we voortbouwen? Bij welke vakken en projecten kunnen we bijvoorbeeld aanhaken?
Fase 2: Een nieuw begin
In deze fase hebben jij en je team inmiddels nagedacht over de visie op digitale geletterdheid. Het is verstandig om een werkgroep op te zetten die de kar kan trekken en kan experimenteren met de eerste kleine stapjes. Bijvoorbeeld door mee te doen aan projecten als De Week van de Mediawijsheid, of het geven van een Digidoenerles. Zulke kleine stappen zorgen sneller voor draagvlak dan wanneer het roer in eens wordt omgegooid. Zoek ook naar aansluiting bij bestaande vakken. Vaak bieden vakken tal van aanknopingspunten, bijvoorbeeld het online publiceren van een opdracht voor taal.
Fase 3: Structurele implementatie
Deze fase start je met een heldere visie op digitale geletterdheid. Zorg voor voldoende draagvlak bij het lerarenteam. Ook zul je moeten nadenken over waar het accent op zal liggen en wat prioriteit heeft. Focus dus eerst op de basiskennis. Want leerlingen zonder goede ict-basisvaardigheden kunnen bijvoorbeeld niet zomaar leren programmeren. Prioriteer ook taalvaardigheid. Begrijpend lezen is namelijk een belangrijke vaardigheid voor digitale geletterdheid. Hoe beter je leest, hoe beter je bijvoorbeeld webteksten snapt of slaagt in een zoekopdracht op internet. Hetzelfde geldt voor (achtergrond)kennis. Hoe meer leerlingen weten over geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, kunst en techniek, hoe beter ze begrijpend lezen.
Fase 4: verdiepen, verankeren en integreren
In deze fase is digitale geletterdheid een onderdeel van verschillende vakken. Het wordt integraal ingezet, dus niet meer alleen op projectbasis. Evalueren en zo nodig bijstellen is in deze fase belangrijk. De digitale wereld verandert razendsnel, wees je daarvan bewust en stel je als organisatie flexibel op. Je zult namelijk voortdurend moeten bijsturen om bij te blijven. Op dit punt zullen docenten ook vaardig genoeg moeten zijn om leerlingen te begeleiden. Dit betekent overigens niet dat ze zelf expert moeten zijn, maar denk wel vast na over hulp die ingeschakeld kan worden vanuit het netwerk. Tot slot is het belangrijk dat er een plan klaarligt om de voortgang van leerlingen te volgen en in kaart te brengen. Kortom, er moet veel gebeuren. Begin daarom ook op tijd en wacht niet totdat digitale geletterdheid daadwerkelijk is opgenomen in het curriculum. Iedere stap die je vast zet, is een stap in de goede richting. Aan de slag!
Roadmap 365 is er om de officevaardigheden van jouw leerlingen te vergroten. In het vmbo kun je gebruikmaken van Microsoft 365 Introductie. Hiermee zet je leerling de eerste stappen in Officevaardigheden op basisniveau en gaat aan de slag met de apps Teams, PowerPoint, Onedrive, Word, Excel en Outlook.
Geef een reactie