Er zijn verschillende meningen over wat pesten exact is en wat onder pesten valt. Maar iedereen is het met elkaar eens dat pesten te ver gaat en niet mag gebeuren. Wat kun je als school doen tegen pesten? Internationaal onderzoek heeft aangetoond dat pesten geen individueel probleem is, maar voortkomt uit groepsproces. Scholen met een effectief beleid tegen pesten voeren beleid op drie lagen.
Vergelijk het met thuis. Ouders zorgen naast emotionele veiligheid voor veiligheid in huis door kindveilige stopcontacten en traphekjes te plaatsen (1: algemene preventie). Ze waarschuwen hun kinderen als die zich in onveilige situaties begeven (2: specifieke preventie). En ze zorgen bovendien dat ze een EHBO-doos in huis hebben, mocht het toch misgaan (3: interventie).
Algemene preventie
Algemene preventie op school is de tijd en ruimte bieden om een positief en veilig klimaat te creëren en te onderhouden. Het is positief met elkaar communiceren. Het houdt in dat we heldere afspraken maken over hoe we zo met elkaar omgaan dat iedereen met plezier naar school komt. Algemene preventie is gevoelens bespreekbaar maken en oplossingsgericht kijken naar conflicten. En het betekent kinderen en jongeren leren omgaan met de grote diversiteit die er is in de klas; diversiteit in sociale en culturele achtergrond, in religie en gewoonten, in waarden en normen.
Specifieke preventie
Specifieke preventie op school is pesten bespreekbaar maken. Met de klas boeken lezen, een film of toneelstuk bekijken over pesten zonder dat er daadwerkelijk een pestsituatie speelt. Gesprekken voeren over de effecten van pesten en wat je ertegen kunt doen. En aandacht besteden aan verantwoord internetgebruik.
Scholen die op deze manier gericht beleid voeren (met algemene én specifieke preventie) kunnen veel pestsituaties voorkomen. Mits zij er voortdurend aandacht aan besteden en hun aandacht niet laten verslappen. Leefstijl biedt hiervoor praktische thema’s met lessuggesties.
Interventie
Ten slotte moet de school ook over een EHBO-doos beschikken voor wanneer er, ondanks de preventieve inspanningen, toch gepest wordt. Je moet dan niet teleurgesteld de moed in de schoenen laten zakken, maar zorgen dat het pesten zo snel mogelijk stopt! Interventie dus, bijvoorbeeld door Sta op tegen pesten! in te zetten, gebaseerd op de Engelse No Blame-aanpak. Een snelle, oplossingsgerichte aanpak, waarbij opnieuw het groepsproces centraal staat. Waarbij de kinderen duidelijk geconfronteerd worden met de effecten van hun gedrag. En waarbij pesters, slachtoffers en meelopers de kans krijgen hun gedrag positief te veranderen. Een aanpak bovendien waardoor het pesten meestal binnen een week stopt.
Een sociaal veilige school ontstaat niet vanzelf, maar is met een goede voorbereiding en inzet van alle betrokkenen wel haalbaar!
Over Leefstijl en Sta op tegen pesten!
Met het programma Leefstijl werk je preventief aan een veilige omgeving waarin pesten geen kans krijgt. Mocht pesten toch de kop opsteken, bieden we het extra interventieprogramma Sta op tegen pesten!
Met het extra programma Sta op tegen pesten! wordt pesten effectief aangepakt. In drie gespreksrondes wordt het zeven stappenplan doorlopen, gebaseerd op de Engelse No Blame-methode. Door leerlingen te betrekken wordt pestgedrag geen individueel probleem maar een situatie waar de groep zelf invloed op uit kan oefenen.
Geef een reactie