Hospitality heeft een enorme economische waarde. De soft skill is zelfs zo belangrijk dat er al tijdens de opleiding aandacht aan zou moeten worden besteed. Onderzoekers adviseren de vaardigheid niet alleen toe te voegen aan het curriculum, maar ook in de onderwijsinstellingen zelf te werken aan een cultuurverandering als het gaat om gastvrijheid.
De vraag naar goed opgeleide, enthousiaste professionals met talent voor gastvrijheid is groot. Toch blijft het aanbod op de arbeidsmarkt achter. Studenten gaan naar school en leren hun lesstof, maar de aansluiting op de beroepspraktijk valt vaak tegen. De start van hun loopbaan verloopt daarom minder soepel dan gewenst. Wat kunnen we daaraan doen?
Hybride leervormen
Gelukkig ontstaan er steeds meer leervormen waarbij studenten zowel naar school gaan als bij partnerbedrijven het vak in de praktijk leren. Leren en tegelijkertijd kennis in de praktijk op doen in een samenwerking waarin we geen onderscheid maken tussen de wereld van werken en leren. Maar werken vanuit gezamenlijke belangen en een gezamenlijke visie. Leerlingen leren het vak van gepassioneerde vakmensen en ondernemers leiden hun toekomstige medewerkers zelf op in een hybride en gastvrije werkomgeving. De droom is dat dit soort werk-leeromgevingen de standaard worden in het beroepsonderwijs.
Hospitality als soft skill
Meer aandacht voor gastvrijheid is in het beroepsonderwijs een must, blijkt ook uit onderzoek van Boom beroepsonderwijs in mei 2021. Bijna driekwart (73%) van de docenten en managers in het beroepsonderwijs is er zelfs van overtuigd dat hospitality als soft skill zou moeten worden toegevoegd aan de 21e-eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs. Hospitality zou dan net als 11 andere vaardigheden waaronder samenwerken, kritisch denken en communiceren een belangrijk onderwijsaspect worden.
Uit het onderzoek blijkt dat docenten en managers nu nog weinig aandacht besteden aan het onderwerp hospitality. Hoewel zij denken dat het goed kunnen toepassen van hospitality op de werkvloer van grote meerwaarde is, hebben de meeste scholen in Nederland nog geen concrete visie op hospitality onderwijs. Docenten geven aan behoefte te hebben aan coaching, scholing en ondersteuning op dit thema.
Gastvrij onderwijs
Niet alleen het trainen van studenten in hospitality vaardigheden kan bijdragen aan gastvrije professionals. Ook een gastvrije cultuur binnen het beroepsonderwijs kan studenten helpen hun soft skills beter te ontwikkelen. Zo blijkt uit onderzoek naar de gastvrijheid in het onderwijs van Saxions Hospitality Business School in 2018 dat verwachtingen beter gemanaged moeten worden. Volgens onderzoekster Charlotte Louws zou er een cultuurverandering moet plaatsvinden richting een gastvrije omgang met elkaar in alle lagen van het beroepsonderwijs.
Uit haar onderzoek naar gastvrijheid binnen het onderwijsproces en de relatie tussen docenten en studenten komt naar voren dat persoonlijke aandacht, het krijgen van hulp en toegankelijkheid van docenten door studenten als de belangrijkste factoren voor een gastvrije omgeving worden gezien. Gastvrijheid vormt een motiverende factor voor studenten.
Veiligheid en respect
Volgens de studenten liggen de factoren vertrouwen, veiligheid en respect aan de basis van een goede relatie tussen docenten en studenten. Gebleken is dat deze moeilijk te herstellen zijn wanneer deze zijn beschadigd. Daarnaast komt de visie van studenten op het onderwijs zelf aan bod. Onderwijs moet volgens hen vooral draaien om het ontwikkelen van toepasbare en op het werkveld voorbereidende kennis en vaardigheden en het ontwikkelen van zichzelf als persoon en hun vaardigheden en competenties. Studenten vinden dat ze hierin zelf de grootste verantwoordelijkheid hebben.
Relevante keuzedelen:
Het keuzedeel Belevingsgericht werken is een verdiepend en verbredend keuzedeel voor alle niveaus. Belevingsgericht werken is relevant voor elke beroepssector. In dit keuzedeel doet de student kennis op over het gedrag dat ingezet wordt bij klant-, cliënt en patiëntbeleving en leert de student vaardigheden die hierbij horen. Lees hier meer en bekijk het inkijkexemplaar>
Mbo’s zijn vaak nog gericht op traditioneel arbeidsdenken. Je leert een vak of een onderdeel van bepaalde arbeidsrichting. Het kunnen uitvoeren van een bepaald vak is niet meer alleen belangrijk. Het gaat ook om het uitdragen van je kwaliteiten en je talenten en jezelf durven te laten zien. Lees hier meer en bekijk het inkijkexemplaar>
Geef een reactie