De wereld van de retail verandert razendsnel, mede door de veranderende consument en de digitalisering van de samenleving. Consumenten bepalen – meer dan ooit – zelf wat ze kopen, bij wie en wanneer. Snelheid, flexibiliteit, transparantie en duurzaamheid, daar draait het om. Als (toekomstig) retailer moet je daarom precies weten wat klanten beweegt en kritisch kijken naar alle trends.
De onlangs uitgebrachte keuzedelen Retailtransformatie en Fashion Retail bereiden de student voor op deze ontwikkelingen in het retaillandschap.
Retailtransformatie
Hoe zorg ik dat klanten naar mijn winkel blijven komen, terwijl ze online kunnen shoppen? Hoe bied ik ze een optimale klantbeleving? Welke rol speelt identiteit bij het maken van keuzes voor mijn bedrijf? Hoe kan ik big data inzetten om maatwerk te leveren aan mijn klanten?
Door te werken aan de keuzedelen over retailtransformatie ontdekken (beginnende) beroepsbeoefenaars wat nodig is om zich voor te bereiden op hun toekomst. Alles om uiteindelijk de klant een optimale beleving te geven!
Keuzedeel Retailtransformatie als tactisch middel (niveau 4)
Als leidinggevende maak je continu beslissingen op tactisch en strategisch niveau. Door te werken aan dit keuzedeel ontdekken studenten welke trends relevant voor hen zijn, hoe je de klant centraal stelt en hoe je medewerkers kunt begeleiden bij (digitale) veranderingen.
Keuzedeel Retailtransformatie in bedrijf (niveau 2/3)
Als beginnend beroepsbeoefenaar moet je op de hoogte blijven van ontwikkelingen in de retail en de impact hiervan op jouw werk. In dit keuzedeel doen studenten kennis en ervaring op met effecten van (digitale) toepassingen op geldbesparing, duurzaamheid, gemak en vermaak.
Denk aan het omgaan met contactloos betalen, social media en VR, als gebruiker en als begeleider van de klantreis.
Fashion Retail
In dit keuzedeel heeft auteur Linda de Boer, samen met vijf praktijkdocenten en meelezers uit de modebranche, haar jarenlange ervaring vanuit de fashion retail, het lesgeven en haar auteurschap kunnen combineren; ze heeft hiermee een uniek onderwijsproduct neergezet voor het mode- onderwijs.
In het keuzedeel, er is er een voor niveau 2 en 3 en 4, komen onderwerpen zoals klantbeleving, hospitality, omnichannel, textielkennis, kleur- en stijladvies, visual merchandising, de toekomst in de fashion retail en ook duurzaamheid aan bod.
Dit keuzedeel sluit ook volledig aan bij het nieuwe kwalificatiedossier Fashion, profiel fashion retail.
Al deze onderwerpen gaan voor de studenten leven door het maken van praktische opdrachten met veel verschillende werkvormen, waaronder ook het gebruik van apps! Om aan te sluiten op de belevingswereld van de studenten is er veel ondersteunend videomateriaal toegevoegd. Met dank daarvoor aan INretail.
Door de combinatie van een boek en de digitale leeromgeving is het keuzedeel helemaal van deze tijd en kunnen de studenten op hun eigen manier met het keuzedeel aan de slag. In het eindproduct van dit keuzedeel komen alle onderwerpen samen en gaan de studenten een make-over uitvoeren met tweedehands kleding en daarmee gezamenlijk een modeshow organiseren. Als alternatief kunnen de studenten een verbeterplan maken voor een modewinkel die niet meegegaan is met zijn tijd.
Steeds breder aanbod keuzedelen
Het aanbod keuzedelen van Boom beroepsonderwijs blijft zich uitbreiden. Dit schooljaar komen er maandelijks nieuwe titels uit. Met name voor Retail (Mode), Logistiek en Commercie. Zo verschenen er onder andere al keuzedelen over Ondernemerschap, Supermarkt niveau 3/4 en Supermarkt niveau 2, Online Marketing en het toepassen van E-commerce, Online marketing Verdieping, Belevingsgericht werken en Koerier bestelauto.
Op onze webshop vind je ons gehele aanbod keuzedelen. Of lees hier meer over de Keuzedelen Edu’Actief.
Geef een reactie