Samen op weg naar 2021: Nieuw kwalificatiedossier Particuliere beveiliging
Bij het ontwikkelen van nieuwe leermiddelen zijn er verschillende factoren om rekening mee te houden. Het kwalificatiedossier, de SVPB examens, de beroepspraktijk en misschien wel de belangrijkste speler: Jij, de docent.
Lees in de vorige blog uit de serie hoe wij te werk gaan: Samen op weg naar 2021.
Daarom zijn wij op dit moment in gesprek met verschillende docenten in het land over de ontwikkelingen in het nieuwe kwalificatiedossier en de wensen rondom de leermiddelen. ‘Wij’ zijn Ernst-Jan Willemsen, de uitgever van de leermiddelen, samen met Bert Visscher, accountmanager en aanspreekpunt voor docenten. We vragen Bert meer over het onderzoek:
Waarom doen wij een onderzoek naar de wensen van de docenten?
Een leermiddel moet aan veel eisen voldoen. Natuurlijk zijn de wettelijke vereisten (KD, exameneisen) van belang maar je wilt ook aan sluiten bij de beroepspraktijk en de beleving en het niveau van de student. Met name van deze laatste drie factoren zijn wij erg afhankelijk van de wereld waar wij het lesmateriaal voor maken, het beveiligingsonderwijs.
inORDE heeft altijd veel waarde gehecht aan de wensen van de docenten en studenten. Het nieuwe KD biedt niet alleen het onderwijs weer nieuwe uitdagingen maar ook voor ons is dit een kans om het lesmateriaal eens goed te herzien. Ik hoop dat de docenten ons op een spoor kunnen zetten die ook voor ons weer mooie nieuwe inzichten geeft voor het samenstellen van een mooi en uitdagend lesprogramma.
En welke vragen stellen wij zoal aan hen?
Dat is heel breed maar enkele van de zaken die wij graag willen weten zijn of de huidige opbouw van het lesmateriaal nog wel voldoet. We maken nu gebruik van theorieboeken en een werkboek maar misschien moeten die wel bij elkaar in één boek, met een stukje tekst en dan een aantal vragen.
Een andere vraag is hoe wij de beroepspraktijk optimaal kunnen verwerken in het lesmateriaal. Moeten we dat wel verwerken? En zo ja, hoe en waar in het lesmateriaal? In deze tijd waarin afstandsonderwijs een belangrijke rol heeft genomen is ook de vraag of het niet meer digitaal moet worden.
Kun je ons vertellen met welke scholen jullie in gesprek zijn?
We gaan graag met alle scholen in gesprek, maar daar ontbreekt ons helaas de tijd. We hebben gesproken met onder andere: ROC Midden Nederland, Het Graafschap college en het Alfa college in Groningen en zo zijn er nog een aantal.
We hebben in eerste instantie naar een mix van gebruikers gekeken, de ene school doet niets met digitale leermiddelen en de andere school juist alles of een mooie mix.
Er staan nog meer gesprekken gepland en als er docenten zijn die hun visie met ons delen dan staan we daar zeker voor open, we komen graag met ze in contact (live of digitaal). Maar misschien moet de vraag niet zijn met welke scholen we in gesprek zijn, maar zijn er ook studenten betrokken bij dit onderzoek. De student is misschien we de belangrijkste factor in dit hele traject. En dus zijn en blijven wij ook in gesprek met studenten.
Wat als iemand dit leest die ook graag wil meedenken in de nieuwe leermiddelen, kan dat nog?
Eigenlijk had ik dat in de vorige vraag al aangegeven, het antwoord is JA! Natuurlijk horen we graag alle wensen, ideeën, eisen en andere zaken die ons kunnen helpen om weer een prachtige nieuwe methode te maken.
Ben je docent en wil je meedenken in de ontwikkeling van de nieuwe leermiddelen? Neem dan contact op met Bert Visscher: b.visscher@boom.nl
Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom het nieuwe kwalificatiedossier, de bijbehorende examens en leermiddelen? En zodra gereed proefmateriaal kunnen inzien?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief van inORDE, of houd de volgende pagina in de gaten: boomberoepsonderwijs.nl/categorie/orde-en-veiligheid/
Geef een reactie