Jongeren in mbo niveau-2-opleidingen hebben minder kans op een startkwalificatie en op een vaste baan dan wenselijk is. Het kabinet voerde daarom een oriënterend onderzoek uit om te ontdekken wat de kenmerken zijn van mbo niveau 2 opleidingen die veelal wél succesvol tot een diploma leiden. In dit onderzoek werd ook gekeken naar wat de behoeften van de niveau 2 student zelf zijn.
Voor het onderzoek werden zes mbo niveau 2 opleidingen onder de loep genomen. Al snel kwam aan het licht dat deze opleidingen hun onderwijsaanpak doelbewust aansluiten op de onderwijsbehoeften van de studenten. Daarna is gekeken of het succes van 30 andere goed presterende opleidingen inderdaad hiervan afhangt.
Meer weten over de in- en opstroom van niveau 2 studenten? Lees hier verder.
Behoeften van de niveau 2 student
In het onderzoek werden niet alleen docenten, mentoren en begeleiders ondervraagd, maar ook de studenten zelf. Een groot deel van de ondervraagde studenten voelt zich gemotiveerd om een diploma te behalen. Om een diploma te behalen hebben ze het volgende nodig:
- versterkt vertrouwen in zichzelf: dat zij de opleiding aankunnen, en voor sommige studenten ook het vertrouwen dat zij een baan kunnen vinden
- aanmoediging om door te zetten.
Een derde behoefte die geregeld genoemd werd was: hulp bij het begrijpen van de inhoud van de lessen, vooral bij Nederlands en rekenen.
Aanpak die aansluit op de behoeften van de student
Uit het onderzoek blijkt dat de overkoepelende succesfactor van goed presterende niveau 2 opleidingen inderdaad een aanpak is die aansluit op de pedagogische en didactische onderwijsbehoeften van de studenten. Daarmee hangt samen dat de onderwijsfunctionarissen de onderwijsbehoeften van de studenten voldoende kennen én herkennen, zowel pedagogisch als didactisch. Functionarissen moeten aanvoelen wat er nodig is voor een juiste werkhouding van de student én wat er nodig is om de student de leerstof te laten begrijpen. Wanneer zij de intrinsieke motivatie van de studenten kennen, als mede hun onzekerheden, kunnen ze de studenten optimaal begeleiden. Niet verwonderlijk dus dat functionarissen die een sterke band met hun studenten belangrijk vinden, vaak ook bijdragen aan deze succesfactor.
Daarnaast blijkt dat de opleidingsteams van deze opleidingen maatwerk aanbieden die aansluit op de behoefte van studenten om de lesinhoud te begrijpen. De opleidingen kennen bovendien een duidelijke structuur, waardoor de student weet waar hij of zij aan toe is.
Aanbevelingen onderwijsinspectie
Onderwijsinspectie komt met de volgende aanbevelingen om mbo niveau 2 studenten hun opleiding met succes te laten afronden:
- beleidsmatig(er) en planmatig(er) werken met concrete afspraken op teamniveau. De functionarissen werken intensief samen, maar bij de meeste opleidingen werken ze niet met concrete teamafspraken voor hun aanpak
- meer oog hebben voor de kwaliteit van de lessen Nederlands en rekenen
- bewuster aan sluiten op de wens van studenten die willen doorstromen naar een opleiding op hoger niveau
- beleid maken voor de opvang in niveau-3 en niveau-4 van studenten uit niveau-2-opleidingen. Deze opvang omvat nadrukkelijk een geleidelijke begeleiding naar de vereiste zelfstandige werkhouding en (school)taalbeheersing
Bovendien stelt de Inspectie van het Onderwijs een brochure beschikbaar die is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij het onderwijs aan mbo niveau 2 studenten: Hoe mbo 2 opleidingen nog effectiever kunnen zijn.
Bron: Inspectie van het Onderwijs
Ben je op zoek naar geschikt lesmateriaal voor niveau 2? Boom beroepsonderwijs biedt voor een scala aan opleidingen niveau 2 leermiddelen. Zowel breed als smal, basis en profiel. Helder. Aansprekend. Leren door doen.
Bekijk het gehele aanbod>
Geef een reactie