In samenwerking met McKinsey & Company liet Microsoft een onderzoek uitvoeren om te onderzoeken hoe we de klas van 2030 het beste kunnen voorbereiden op het bedrijfsleven van de toekomst. Door de snelle ontwikkelingen in de technologie kan tot 50% van de huidige banen door automatisering gaan verdwijnen. Uit het whitepaper dat naar aanleiding van het onderzoek is opgesteld, blijkt dat voor de banen die de meeste groei gaan doormaken niet alleen goede cognitieve vaardigheden zijn vereist, maar zeker ook sociaal-emotionele vaardigheden.
Dat studenten zich het belang van sociaal-emotionele vaardigheden beseffen komt duidelijk uit het onderzoek naar voren: ze hechten waarde aan vaardigheden waarmee ze zelf gedegen keuzes kunnen maken die hen toestaan om met nieuwsgierigheid een zelfgekozen ontwikkelingspad te bewandelen en hun potentie tot uiting te brengen.
Sociaal-emotionele vaardigheden
Deze vaardigheden gaan verder dan creativiteit en probleemoplossend denken, want ook het opbouwen van relaties, het hebben van zelfkennis en zelfbewustzijn zijn van groot belang voor de klas van 2030. Uit het onderzoek blijkt ook dat er op dit moment een algehele ontevredenheid bestaat onder werkgevers én jonge werknemers op de sociale voorbereiding van studenten. Jonge werknemers hebben een duidelijk tekort aan goed ontwikkelde sociaal-emotionele vaardigheden, wat hun carrière in de weg staat.
Studenten doen altijd wel wat sociaal-emotionele vaardigheden op, al is het maar dankzij invloeden uit hun omgeving, zelfreflectie en het contact met ouders, docenten en vrienden. Maar er moet werk van worden gemaakt om deze vaardigheden binnen het curriculum op het niveau te brengen dat de klas van 2030 nodig heeft.
Keuzedeel Persoonlijk profileren
Keuzedeel D1-K1 Persoonlijk profileren (K0877) lijkt een goede eerste stap in deze richting. Het door ons ontwikkelde lesmateriaal voor dit keuzedeel helpt studenten bij het vraagstuk: ‘Hoe zorg ik dat ik de beste versie van mijzelf word en hoe kan ik dit uitdragen?’ Hierin staat bewustwording centraal: bewustwording van je drijfveren, waarden, overtuigingen, talenten, kwaliteiten en authenticiteit. En hoe je al deze aspecten aan jezelf, de ander en de wereld mag laten zien. Belangrijk daarbij is dat de leerling zich bewust wordt van de groei en ontwikkeling die nog mag worden doorgemaakt. Nu en in de nabije toekomst, gerelateerd aan de gekozen studierichting.
Geef een reactie