Donderdag 14 november jl. kwamen een aantal roc’s in Zwolle, op initiatief van Edu’Actief, tezamen voor een halfjaarlijkse keuzedelen intervisiebijeenkomst. Docenten wisselden in een positieve en enthousiaste sfeer hun ervaringen uit. Zoals wel vaker tijdens dit soort bijeenkomsten was examinering een van de belangrijke gespreksitems.
Gabry Karsdorp van Kennispunt Onderwijs & Examinering lichtte tijdens haar uitgebreide presentatie nog eens duidelijk toe hoe de vork in de steel zit met de slaag-/zakregeling. Hier een korte review van haar presentatie.
Tot en met cohort 2019-2020:
– Keuzedelen worden afgesloten met een examen
– Keuzedelen tellen niet mee voor de slaag-/zakbeslissing
Vanaf cohort 2020-2021:
– Keuzedelen worden afgesloten met een examen
– Keuzedelen tellen wel mee voor de slaag-/zakbeslissing
– Er geldt een compensatieregeling
De compensatieregeling ziet er zo uit:
– Het gemiddelde van de resultaten van de geëxamineerde keuzedelen binnen de keuzedeel verplichting moet tenminste een 6 of “voldoende” zijn
– Voor minimaal de helft van deze keuzedelen moet het resultaat tenminste een 6 of “voldoende” zijn
– Een keuzedeelresultaat mag nooit lager zijn dan een 4 of een overeenkomende eindwaardering
– De omvang van een keuzedeel wordt niet meegewogen in de weging van het gemiddelde.
Voorbeelden van wel/niet geslaagd
In onderstaand voorbeeld is alleen Jan geslaagd met een gemiddeld cijfer 6,7.
Hein, Marloes en Anna scoren respectievelijk een 5, 5 en 5,3 en zijn niet geslaagd!
Opmerking: bij een o-v-g waardering schaal staat o voor het cijfer 4, v voor een 6 en g voor een 8.
Beroepsecht, opdrachtgestuurd en gericht op 21e-eeuwse vaardigheden. Dat zijn de keuzedelen van Boomberoepsonderwijs. Digitaal via Boom digitaal of op papier waarmee uw studenten hun diploma op vele manieren kunnen verrijken.