Auteur Jan van Deutekom
DigLin MVT is een omgeving met bronnen. Er is geen vooraf vastgelegde route. Hoewel er een structuur en een indeling in het materiaal zit is er geen lineaire volgorde. De sturing zit dan ook niet in wat een student moet doen. Het idee bij dit materiaal is niet dat een student die bronnen gaat gebruiken die een docent heeft geselecteerd. De docent zet dus ook geen materiaal klaar voor student. De student krijgt de beschikking over al het materiaal.
Hoewel in het onderwijs natuurlijk aan doelen gewerkt wordt, lijkt dat doel in de praktijk niet altijd even zichtbaar en zeker niet voor de student. Vaak is er een route en wordt die route aangegeven door de docent (of door de gebruikte methode). Studenten krijgen aangegeven wat ze moeten doen.
Of laat ik het bij mezelf houden. In het begin van mijn onderwijscarrière vertelde ik mijn cursisten precies wat ze moesten doen. En er was aan mijn kant een grote neiging om dat ook te controleren. In mijn ogen waren mijn beste cursisten die cursisten die precies deden wat ik hen voorschreef.
Bovendien was ik in de praktijk de hoofdbron voor mijn studenten. Zij hadden mij nodig om zich door het materiaal heen te werken en de achterliggende (en toen vrij onzichtbare) doelen te bereiken. Zonder mij was er geen leren mogelijk. Als ik er niet was kon het onderwijs niet doorgaan.
Jij kunt vanmiddag in het Spaans tellen tot 100…
Ik besefte al snel dat ik iets fundamenteel anders nodig had. Ik had het gevoel dat mijn cursisten gaten lieten vallen waar ik instapte. Ik was voor mijn cursisten de hoofdbron en had het razend druk om iedereen dat te geven wat nodig was.
Op de een of andere manier ging ik steeds harder werken terwijl ik het idee had dat het effect daarvan was dat mijn studenten steeds meer achterover gingen hangen. Ik wilde naar de situatie toe waarin ik een gat kon laten vallen waar mijn studenten in konden stappen. Leren is een werkwoord maar ik was voornamelijk aan het werk.
Ik wilde toe naar een situatie waarin ik een doel kon afspreken en mijn cursisten daar in grote zelfstandigheid naar toe konden werken. Ik had iets te zeggen (verwachten) over het wat. Studenten moesten autonomie krijgen over het hoe. Zij bepaalden zelf hoe ze daar kwamen en welke bronnen ze daarvoor gingen gebruiken. Ik besefte al snel dat ik daarvoor totaal ander materiaal nodig had. Bronnen. En toen die er waren kon ik zeggen…
“Ik weet zeker dat jij vanmiddag om 4 uur in het Spaans kunt tellen tot 100. En je gaat het hier laten zien. Je gaat het presenteren.”
De H-Cyclus
In de oude situatie begon een (door mij gekozen) onderwerp vaak met een instructie door mij als docent. Vaak volgde vervolgens oefenmateriaal (vaak op papier) en uiteindelijk een vorm van toetsing om te zien of de stof beheerst werd.
Ik besefte al snel dat als mijn studenten multimediale en interactieve bronnen tot hun beschikking moesten hebben om te leren tellen tot 100 in het Spaans dat ik dan niet meer nodig was om instructie te geven. Ik hoefde slechts te bedenken wat mijn studenten moesten bereiken.
Dat leidde uiteindelijk tot het idee van verwachtingen. In onderwijsonderzoek is herhaaldelijk aangetoond dat docenten hebben die veel van hun studenten verwachten ook meer bereiken met hun studenten. Dat leidde tot de vraag wanneer ik nou precies tevreden zou zijn met mijn studenten. Ik had bovendien het idee dat mijn studenten in principe mij heel graag tevreden zagen. Ik zag hun ogen glinsteren als ik ze zei hoe tevreden ik met hun prestaties was.
Maar dan moest ik ze wel duidelijk kunnen maken wat ze moesten laten zien om er voor te zorgen dat ik heel tevreden zou zijn. En kon ik ze dat meegeven? Kon ik doelen afspreken? En wel zodanig dat een student een idee kreeg van de kwaliteit die nodig was?
Al snel bleek dat wat het doel was ook kon komen van mijn studenten zelf. Als studenten beschikking kregen over al het materiaal in een menu dan ontdekten ze dat ze ook de kleuren konden leren of konden oefenen met woordenschat rond verschillende thema’s. Al snel begonnen sommige cursisten ook zelf doelen te formuleren of wensen kenbaar te maken. Voor mij betekende dat dat ik dat doel moest “wegen”. Was het een passend doel? En als het een passend doel was dan nog kregen ze een hoge verwachting mee.
Prima! Maar dan verwacht ik dat je vanmiddag om 4 uur …
Gratis kennismaken met DigLin MVT? Maak tot 1 juni 2020 gratis gebruik van DigLin MVT ter kennismaking. Vraag hier jouw gratis proefrit aan.
DigLin MVT is dé digitale leermethode voor de moderne vreemde talen Frans, Duits, Engels en Spaans. Door middel van een intuïtieve en uitdagende opzet kan een student direct aan de slag met het verkennen van een taal.