Verbreding en/of verdieping van de opleiding door middel van keuzedelen. Jezelf ontwikkelen zonder grenzen op school maar ook tijdens de stageperiode. Nel-An Gaasbeek en Mark Peters, beiden docent aan het ROC Friese Poort in Drachten, zijn de kartrekkers van de nieuwe cross-over Junior Business Controller (JBC) niveau 4, die, naar alle waarschijnlijkheid, gaat starten in september 2020.
Nel-An Gaasbeek is overtuigd: “Om de opleidingen binnen de financiële dienstverlening toekomstbestendig te maken is verbreding noodzakelijk. Daarom hebben we ook initiatief genomen om deze cross-over op te starten. In de cross-over Junior Business controller zijn delen uit te volgende opleidingen opgenomen: Bedrijfsadministrateur, Juridisch- en Administratief Dienstverlener, Logistiek Teamleider en het nieuwe Keuzedeel ICT Systems en Devices. Samen met bedrijven uit de regio en onze eigen studenten zijn wij nu de cross-over verder aan het vormgeven. Dit schooljaar wordt al volop geëxperimenteerd en een pilot gestart om te zorgen voor een goede samenstelling en de juiste inhoud.”
Nel-An: ‘’Er zijn twee verschillende stereotypen studenten te herkennen binnen de economische opleidingen: front-office en backoffice. Deze studenten zijn vaak duidelijk te typeren en absoluut verschillend. Deze cross-over is bij uitstel een backoffice opleiding. Door middel van keuzedelen geef je studenten volop de kans te onderzoeken waarmee ze affiniteit hebben en wat ze nu écht leuk vinden om te doen.
Keuzedelen helpen om je richting te bepalen
Sommige studenten bevinden zich in een ‘grijs’ gebied. Zij weten niet precies wat ze willen en wat ze kunnen: commercieel of administratief ofwel front- of backoffice. Je ziet dat juist deze studenten zich sterk ontwikkelen in een bepaalde richting door het volgen van een bepaald keuzedeel. Je geeft ze de kans om eens iets totaal anders te doen, hun kwaliteiten te ontdekken en uit te vinden wat wel of juist niet bij ze past. Vaak worden ze ook gestimuleerd om andere vakgebieden of vaardigheden te ontdekken. Bijvoorbeeld ondernemerschap of cultuurverschillen.’
Keuzedelenmiddag: onderzoeken wat past bij jou!
Nel-An: ‘Om studenten een keuzedeel te kunnen laten volgen dat bij hen past of hen interessant lijkt, hebben we de keuzedelenmiddag in het leven geroepen. Wekelijks worden er op de dinsdagmiddag zes keuzedelen aangeboden in een periode van 20 weken. Mark: ‘Het voordeel is dat studenten zich op één vast moment in de week gericht bezighouden met hun keuzedeel. En doordat dit één vaste middag betreft kunnen we dit ook eenduidig communiceren naar de stagebedrijven. Zo zijn er veel studenten die tijdens het volgen van het keuzedeel ook op stage zijn en het keuzedeel meteen in de praktijk uitvoeren. Op deze middag wisselen keuzedeel-specifieke-lessen en klassikale algemene (overkoepelende kerntaken/werkprocessen keuzedelen) elkaar af. Dit zorgt voor een prettige en uitdagende afwisseling. En het geeft de ruimte om studenten zich ook te laten ontwikkelen op het gebied van bijvoorbeeld 21e-eeuwse vaardigheden.”
Opzet van de lessen
Mark: “De lessen worden gegeven door studenten van de lerarenopleiding van NHL/Stenden. Elk keuzedeel heeft een eigen vaste docent. De middag wordt klassikaal gestart en vervolgens gaan studenten uiteen in groepen. In het klassikale gedeelte wordt aandacht besteed aan het specifieke keuzedeel en vervolgens gaat een student zelfstandig aan de slag. Aan het eind van de keuzedelenmiddag komt iedereen weer samen en wordt er klassikaal afgesloten.”
Mark heeft een verwantschapsanalyse gemaakt van de verschillende keuzedelen en heeft van de overeenkomsten (verwanten) gemeenschappelijke lessen ontwikkeld. Deze gemeenschappelijke lessen worden een aantal keer per periode op een middag gegeven. Op deze middag wordt er dan alleen maar klassikaal lesgegeven over één centraal onderwerp. Bijvoorbeeld over interviewen, jouw rol in teams, hoe maak je gebruik van jouw netwerk, wat kan jouw rol zijn in brainstormsessies en vergaderingen.
Nel-An: “Op dit moment worden de volgende keuzedelen aangeboden: Internationaal 1: overbruggen (interculturele) diversiteit, Persoonlijk profileren, dit is een heel mooi keuzedeel voor studenten die dit in leerjaar 1 specifiek nodig hebben. Ondernemerschap, is bij uitstek een keuzedeel voor studenten die zich in het grijze gebied bevinden tussen back- en front-office. Ondernemend Gedrag, dit keuzedeel geeft veel basis bij de uitvoering van diverse HRM-processen en als laatste bieden we het keuzedeel Oriëntatie salarisadministratie.”
Mark: “De grote succesfactor is dat we de keuzedelen direct ín de praktijk toepassen. Het lesmateriaal wordt grotendeels gebruikt in de beroepspraktijkvorming. De dinsdagmiddag op school is voor de theorie, ondersteuning, sparren met je collega-studenten en docenten en coaching. De praktische uitvoering kan meteen op de stage binnen het bedrijf worden uitgevoerd. Een echt praktische benadering dus!”
Bundel Keuzedelen
Er zijn plannen om ook de volgende keuzedelen binnenkort aan te bieden: Inkomstenbelasting en omzetbelasting, Assistent bewindvoerder, Onderzoek en beleid, Automatisering met behulp van ERP-systemen en Lean en creatief. De introductie van de Bundel Keuzedelen van Edu’Actief per januari 2020 wordt dus ook met enthousiasme begroet. Door het inzetten van de Bundel heeft een student tijdens zijn hele opleiding digitale toegang tot alle keuzedelen en kan dus nog beter en flexibeler onderzoeken wat bij hem past!”
Examens
ROC Friese Poort heeft zelf examens ontwikkeld op basis van het lesmateriaal de Uitdaging die gratis aangeboden wordt binnen het keuzedelen aanbod van Edu’Actief. Het examen bestaat uit het samenstellen van een portfolio én een examenopdracht (Challenge). De student geeft een presentatie over zijn keuzedeel. Deze presentatie wordt beoordeeld door een jury die is samengesteld uit het bedrijfsleven. Het houden van deze presentaties is ook direct een inspiratiemoment voor studenten. Een win-winsituatie.
Nog een laatste belangrijke tip!
Mark: “Bedrijven waar de studenten stage lopen en hun keuzedeel uitvoeren, hoeven NIET geaccrediteerd te zijn voor de richting van de opleiding. Dit komt doordat het een stageplek voor het keuzedeel is. Een bedrijf hoeft alleen maar geaccrediteerd te zijn voor een specifieke richting. Dit biedt dus meer mogelijkheden voor de onderzoekende student!’