Elise van Rijswijk -Hofman
Sinds zondagavond 15 maart zijn de scholen in Nederland dicht. Na 11 mei zal het basisonderwijs en een klein deel van het voorgezet onderwijs weer open gaan. Echter zal de routine om elke maandag naar school te gaan werd voor veel studenten en docenten op zich laten wachten. Voor de docenten is dit een tijd waar het onderwijs in snelle passen aan het veranderen is. Onderwijs wordt nu digitaal gegeven worden met programma’s waar veel docenten nog niet bekend zijn.
Elise: ‘Waar docenten normaal de tijd nemen om in een rustig tempo onderwijs te veranderen werden we ineens voor een nieuwe uitdaging gesteld. Afstandsonderwijs waarin we van onze student verwachten dat zij zelfregulerend gaan leren.’
De start
‘In de eerste week liepen de docenten tegen nieuwe problemen aan. Er moesten applicaties als Microsoft Teams op hun computer gezet worden en iedereen was genoodzaakt om in een heel snel tempo de de mogelijkheden eigen maken. Dat een aantal docenten de applicatie verwijderd bleek te hebben van hun laptop werd al snel een leuke uitdaging. De eerste dagen waren gevuld met het telefonisch ondersteunen van docenten in het werken in teams. Er werden nieuwe teamafspraken gemaakt, lesroosters opnieuw ingevuld en docenten gingen nadenken over hoe zij hun vakken invulling moesten geven.’
‘In de dagen erna gaf de docent invulling geven aan zijn vakken. Bij mijn collega’s heb ik mijn site aangeboden ter ondersteuning. De docenten konden wanneer ze wilden gebruik maken van de werkvormen die ingedeeld zijn naar het niveau van leren van de student.’
‘Bij het invullen van mijn lessen heb ik “leven lang skills” ingezet om zelfregulerend leren bij de student vorm te geven. De derdejaars studenten kregen alle onderwerpen van de komende vier weken met de eindtermen in hun bezit. Zij besloten hierna individueel hoe en wanneer zij aan de slag gingen met het onderwijs. De studenten kregen de mogelijkheid ondersteuning te vragen in “teams” hoe zij aan de slag kunnen gaan met het zelfregulerende leren en “leven lang skills”. Elke vrijdag sturen studenten hun leervragen per mail, deze bundel en behandel ik de maandag erna in Teams.’
De uitvoering
‘Er bleek weinig ondersteuning voor de student nodig te zijn middels Teams om het zelfregulerende leren uit te voeren. De studenten zijn met de onderwerpen aan de slag gegaan en vrijdag stroomden de leervragen binnen. De leervragen heb ik hierna gebundeld en in een kort digitaal hoorcollege behandeld met 25 deelnemende studenten. Het leren werd effectief omdat het aansloot bij de vraag van de student.’
‘Studenten gaven aan het prettig te vinden om op deze manier met onderwijs bezig te zijn. Ze leerden in het onderwerp wat hun interesse had en raakten gemotiveerd om te leren. Alle studenten hebben uiteindelijk de onderwerpen behandeld die vereist waren maar mochten dit doen op hun eigen manier en tempo. De studenten hebben mij als docent positief verrast. Ze lieten zien flexibel te zijn om zich aan te passen aan zelfregulerend onderwijs in een nieuwe vorm.’
De toekomst
‘Het sluiten van de scholen heeft een einddatum die onzeker is. Dit betekent voor docenten dat zij ook in een volgende module onderwijs op afstand vorm zullen moeten geven. De flexibiliteit die docenten nu laten zien in het aanpassen van hun onderwijs en inzetten van zelfregulatie biedt een positief vooruitzicht voor de toekomst.
Het onderwijs op afstand biedt nieuwe kansen om “leven lang skills” optimaal in te gaan zetten. De studenten geven aan er klaar voor te zijn! De docenten hebben de kaarten en de site ontvangen en
krijgen daarbij de ondersteuning die zij nodig hebben om het in te zetten binnen hun lessen. Docenten zoeken naar nieuwe manieren om zelfregulerend leren op afstand vorm te geven. Leven lang skills kan een ondersteunende rol spelen in het onderwijs wat mede door Corona in een korte tijd veranderd.’
Bekijk en gebruik de tool hier: https://elisevanrijswijk.wixsite.com/levenlangskills
De tool is van alle scholen, de website groeit met het onderwijs mee. De docenten laten zo eigenaarschap zien in hun professionaliteit wat hen motiveert.
Elise van Rijswijk- Hofman startte haar carrière als verpleegkundige bij de Koninklijke Marine om daarna in het RadboudUMC als neurologie- en kinderverpleegkundige als beroepsbeoefenaar aan de slag te gaan. Het vertellen over haar vak bleek al snel een passie. De stap om te gaan les te geven bleek ook de perfecte volgende stap in haar loopbaan. Momenteel ben is zij werkzaam binnen het ROC van Nijmegen als docent verpleegkunde. Tevens studeert zij in 2020 af aan de opleiding Leraar Gezondheidszorg en Welzijn.