Het Corona-virus heeft invloed op ons allemaal. Op ons werk, ons dagelijks leven, maar ook op de manier waarop we ons onderwijs de komende periode inrichten. Docenten geven noodgedwongen in plaats van klassikaal, digitaal les. Dit blijkt in de praktijk vaak een hele overstap voor de meeste scholen, docenten en studenten. Boom beroepsonderwijs spreekt docenten over hun ervaringen in deze digitale revolutie in het onderwijs. Om zo ervaringen en kennis te delen op deze manier blijven we ook in deze periode samen werk maken van onderwijs.
Eloy Braamhaar is internationaal stage-coördinator en docent marketing op het ROC Horizon college. Daarnaast is hij vader van drie kinderen, één in de basisschoolleeftijd en twee op de middelbare school. Hij is al 10 jaar docent en belandde in het vak als zij-instromer. Wel behaalde hij alle benodigde diploma’s. ‘Belangrijk’, zegt Eloy; om de onderwijs kwaliteit te bieden die ik nastreef’. En ook na tien jaar is het nog steeds leuk.
Corona heel dichtbij
Vanuit zijn rol als internationaal stage-coördinator kwam het Corona-virus even heel dichtbij. ‘Ik was samen met twee docenten en twintig studenten op uitwisselingsproject in Spanje. We zouden twee weken verblijven in het plaatsje Vic ongeveer 50 kilometer boven Barcelona. Een compleet programma voor onze studenten met het volgen van lessen, leren en cultuur. Het Corona-virus was al wel in het nieuws maar nog niet dusdanig in Spanje dat wij ons programma hoefden bij te stellen. Op woensdag 12 maart kondigt president Trump aan Amerika op slot te zetten voor vliegverkeer vanuit Europa. Ik weet nog dat ik die nacht wakker werd en dacht: ‘We moeten hier weg.’ De volgende dag zijn ik en mijn collega’s gaan regelen en vrijdag zaten we in het vliegtuig met alle studenten. En achteraf bekeken ben ik blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd.’
Van klassikaal naar digitaal
Net als alle andere Nederlandse scholen gaat op 16 maart ook het Horizon College dicht. En worden de lessen noodgedwongen in plaats van klassikaal, digitaal gegeven. Eloy; ‘Gelukkig maakten wij binnen het Horizon College eerder dit jaar al de overstap naar Microsoft Office 365 en dan met name voor Outlook. Dit hebben we binnen onze school volledig geïmplementeerd zowel voor docenten als studenten. We hebben wel even gespeeld met de gedachten misschien moeten we ook teams op deze manier gaan gebruiken. Toen de Corona-crisis op de deur klopte zijn we in een versnel tempo aan de slag gegaan met Microsoft Teams. En heel eerlijk: ik ben geen digitaal wonder maar dit lukt mij zelfs prima.’
Plug & play: inrichten van de online lessen
‘Ik had al eens een basiscursus Teams van een collega gehad dus ik was al een beetje bekend met de app. En twee van mijn collega’s hebben heel wat goed voorwerk gedaan. Zij richtten Teams binnen een korte tijd in door tegels en kanalen aan te maken. Het is nu zo simpel als plug en play: je klikt op de tegel die voor jouw vak is aangemaakt en je maakt een vergadering aan voor jouw leerlingen. Met een goede instructiemail ben je écht snel weer digitaal aan het lesgeven.’ Op de vraag of studenten teams begrijpen begint Eloy een beetje te lachen. ‘Je kunt je beter zorgen maken over collega’s. Die 16- en 17- jarigen die snappen dit sneller dan wij doen.’
Tip: WhatsApp!
Toch was die eerste les wel bijzonder en ook wel even zoeken. ‘Wat mij heeft geholpen heeft is WhatsApp. Door via een groepsapp instructie te geven bijvoorbeeld over waar studenten moeten klikken, dat ze hun geluid moeten dempen en hun camera uit moesten zetten of de vraag te stellen of ze me konden horen. Daarnaast moet je ook je eigen les goed aanpassen, geen klassikale vragen maar vragen gericht aan een persoon. Ik noem bijvoorbeeld de naam en stel een vraag aan die rechtstreeks aan één leerling. Het werkt gewoon niet als iedereen tegelijkertijd een antwoord op een vraag gaat geven. Als iedereen zich aan de regels houdt is een prima. Ik geef onder andere les aan mijn mentorgroep dat is een grote groep, 25 studenten in een les. Maar het is prima te doen!’
Toch liever gewoon klassikaal
‘Je merkt wel dat studenten het overzicht een beetje kwijtraken. We gebruiken nu de digitale omgeving, dat is prima ook omdat het simpelweg even niet anders kan. Maar we vragen best veel van onze studenten. Zoveel vrijheid ineens, een groot gedeelte van onze leerlingen vindt dat écht lastig. Sowieso is plannen en organiseren best moeilijk en de zelfredzaamheid van studenten wordt wel op de proef gesteld. Bovendien verschilt de manier van lesgeven ook. Ik geef bijvoorbeeld klassikaal online les, een ander geeft alleen instructie en weer een ander deelt alleen de opdrachten uit. Die verschillen maken het niet makkelijker op. Het is even zoeken naar wat werkt maar ik denk dat we nog wel even de tijd krijgen om dat te doen.’ Want ook Eloy geeft aan dat hij denkt dat deze situatie nog wel even zal duren.
Wil je ook jouw verhaal delen? Dan interviewen we je graag over jouw ervaringen. Neem hiervoor contact op met jouw accountmanager of stuur een e-mail aan a.vanbreukelen@boom.nl
Met Roadmap 365 geven we studenten de ideale route om kennis te maken, kennis te verbreden en te excelleren op het gebied van Microsoft 365. Roadmap 365 biedt de mogelijkheid om op elk vaardigheidsniveau in te stromen. Of een student nu specifiek gericht wil werken aan één App zoals bijvoorbeeld Excel of Word óf dat hij zich wil voorbereiden op de beroepspraktijk met een complete set voor de beroepspraktijk passende Officeapplicaties. Bekijk de lesmethode hier.