Elise van Rijswijk- Hofman is werkzaam binnen het ROC van Nijmegen als docent verpleegkunde. In een serie artikelen neemt zij je mee over hoe je studenten maar ook docenten kunt stimuleren tot zelfregulerend leren.
Elise: ‘In december 2019 begon ik met het brainstormen over hoe je onderwijs kan inrichten waarbij de student de regie krijgt over het leren. Op basis van onderwijskundig inzicht heb ik een menukaart in elkaar gezet waarbij elke student in de les kon kiezen welk menu (en welke werkvorm) hem/haar aan zou spreken. De student bepaalde door het kiezen uit het menu het onderwerp, tempo en wijze van leren. Deze menukaart evalueerde ik met mijn studenten en verwerkte dit in een film. Deze film was het eerste zaadje wat ik heb geplant in een bodem van onderwijsvernieuwing.
De studenten spraken in hun andere lessen over deze nieuwe werkwijze en film. Docenten kwamen naar me toe en vroegen of ze de film mochten zien. Ze werden nieuwsgierig door het enthousiasme van de studenten en wilden meer informatie hoe zij hun onderwijs konden aanpassen naar zelfregulerend leren. De menukaart is inmiddels gegroeid naar een website met diverse kaarten die de docent en student helpen met zelfregulerend leren. Binnen mijn team van twintig docenten waren er zes docenten die meteen actief aan de slag gingen met de ‘leven lang skills’- tool. Maar hoe kon ik ook mijn andere veertien collega’s overtuigen?
Het team meebewegen naar een verandering
Mijn ervaring is dat docenten wel willen meedoen in een vernieuwing, maar ook graag hun eigen werkwijze willen handhaven. Ze willen vernieuwen en behouden wat goed, maar ook invloed hebben op de vernieuwing die bovendien ook een positieve bijdrage moet leveren.
Om de belangen en behoeften te inventariseren van mijn collega’s ging ik het gesprek met hen aan. Ik gaf een pitch over de leven lang skills -tool’ en de werkwijze van het product en zag dat het enthousiasme groeide. Mijn collega’s kregen de ruimte om te vertellen wat het product in hun ogen nog mistte. Door ze te vertellen dat een “leven lang skills” een tool van de docent is en kan meegroeien met de behoefte, groeide de betrokkenheid en het gevoel van eigenaarschap. Ze voelden zich bekwaam om de kaarten en de website in te gaan zetten in hun onderwijs. Het gevoel van eigenaarschap en bekwaamheid ging hierna als een olievlek door het team, iedereen wilde er meer van weten. Het eigenaarschap bij de docent ging groeien, het tweede zaadje zat in de bodem.
Relatie, Autonomie en competent
Een ‘leven lang skills’ging leven binnen het team door informele en formele bijeenkomsten te organiseren. Door de behoeftestelling te inventariseren vergrootte ik de betrokkenheid bij mijn collega’sdenDe werkwijze van de docenten kwam als een extra toplaag over “leven lang skills” en er werden steeds nieuwe werkvormen en manieren geopperd om ermee aan de slag te gaan. De docenten voelen zich competent om te werken met leven lang skills’ .’ En zo werd het een werkwijze van ons allemaal, en beweegt ze nu dynamisch mee in het onderwijs op weg naar vernieuwing. Het bos begon te groeien in ons team.
Hulp bij implementatie
Het willen veranderen van onderwijs in je team is een ambitieus project. En hier kan je soms als een berg tegen op zien. Docenten in je team willen wellicht niet graag veranderen. Er zijn immers door de jaren heen al zoveel veranderingen geweest. Mijn advies is: ga in gesprek met je collega’s zowel in een vergadering als bij een koffieautomaat. Zoek de gemeenschappelijkheid in de visie op onderwijs en sluit daarop aan. Binnen ‘leven lang skills’ wil ik je helpen de zaadjes te planten. Op de website staat onder ‘docenten’ tips die je kunnen helpen om het product te introduceren in je team.
https://elisevanrijswijk.wixsite.com/levenlangskills
Elise van Rijswijk- Hofman startte haar carrière als verpleegkundige bij de Koninklijke Marine om daarna in het RadboudUMC als neurologie- en kinderverpleegkundige als beroepsbeoefenaar aan de slag te gaan. Het vertellen over haar vak bleek al snel een passie. De stap om te gaan les te geven bleek ook de perfecte volgende stap in haar loopbaan. Momenteel ben is zij werkzaam binnen het ROC van Nijmegen als docent verpleegkunde. Tevens studeert zij in 2020 af aan de opleiding Leraar Gezondheidszorg en Welzijn.