Het geven van afstandsonderwijs lijkt bevlogen docent logistiek Mourad Lamrini met de paplepel te zijn ingegoten als je de instructievideo’s voor zijn studenten bekijkt. Mourad geeft zijn lessen aan ‘zijn’ niveau vier klassen van het Zadkine logistiek college te Rotterdam. Als trotse vader van een peuterdochter, die net kan lopen, is het af en toe best even schakelen tijdens de les als de kleine dame ineens in beeld verschijnt op de achtergrond. ‘Maar dat maakt het ook wel weer leuk’, aldus Mourad. Tegelijkertijd is dat natuurlijk ook de realiteit waar heel veel docenten op dit moment mee te maken hebben. Mourad deelt in dit interview zijn ervaringen met afstandsonderwijs en geeft tips en trucs voor een online les.
Goede voorbereiding
Mourad: ‘Hoewel we binnen Zadkine al redelijk waren voorbereid op het geven van afstandsonderwijs kwamen we natuurlijk wel in een stroomversnelling terecht tijdens de afgelopen periode. Binnen logistiek hadden wij, in het kader van digitalisering, al een tijdje de policy ‘Bring you own device.’ Iedereen nam dus zijn eigen apparaat mee om digitaal mee te werken en de lessen te volgen. Het werken met Microsoft 365 Teams was ook al ingevoerd onder collega’s en studenten. Alle docenten hebben hiervoor een korte cursus gevolgd. We zette Teams voor de crisis misschien nog niet zo intensief in als we nu doen voor onze lessen maar zeker toch wel vaak. Net voordat onze minister-president de uitspraak deed voor het sluiten van de scholen kwamen wij als team nog één dag bij elkaar. We deelden ons op in sub-teams om onder andere te toetsen wat het kennisniveau van Teams was om daadwerkelijk afstandsonderwijs te geven. Gelukkig bleek het merendeel van de collega’s goed te kunnen werken met de applicatie. Tijdens deze sessies hebben wij ook onze ervaringen gedeeld over het delen en maken van opdrachten.’
Richtlijnen en inrichten van de lessen
‘We hebben een gezamenlijke richtlijn opgesteld over hoe we studenten verwelkomen tijdens de les. Zo controleren we bijvoorbeeld wie er aanwezig is en volgen we allemaal dezelfde lijn. Ik nodig de studenten ook tijdens de vergadering uit als ze niet op komen dagen. Iedere student ga ik langs in de vergadering. Zijn ze er niet? Dan benader ik ze nogmaals per telefoon. Al onze lessen worden volgens het rooster opgegeven. Dat betekent dat we vier dagen onderwijs geven en één dag vrijhouden voor bijvoorbeeld examens. We volgen dus het volledige rooster en dat is best intensief. Voor iedere klas is er een Team met kanalen en per kanaal is er een les.’
Toegang tot de les
‘Studenten zijn altijd welkom in de online lessen. Voor de aanwezigheidsregistratie moeten zij echter wel een inspanning verrichten. Bijvoorbeeld in de vorm van het inleveren van bijvoorbeeld een opdracht, ze moeten laten zien dat ze iets gedaan hebben. Naast dat het wat van de student vraagt, vraagt het ook wat van de docent. Hij/zij levert ook een inspanning door het geven van de les, het maken van de opdrachten en het geven van feedback. Ik stuur mijn studenten vaak een reminder, ongeveer een uur voor het inleveren. Dan zie je toch last minute opdrachten binnenkomen en je hoort ze bijna denken: Oh ja ik moet dit toch even doen”.’
Motivatie
‘Natuurlijk zien we binnen het onderwijs dat het ook wel behapbaar moet blijven. We luisteren ook goed naar studenten als ze aangeven dat de hoeveelheid opdrachten niet te doen is. Daarnaast begrijp ik heel goed dat het voor studenten soms best lastig is om vanuit huis te werken. Je hebt thuis meer verleidingen en je concentratie is misschien minder. Aan de andere kant is het ook mooi om te zien hoe ik laatst via video-bellen benaderd werd door een paar studenten. Zij waren in een groep online aan het werken aan een werkstuk van bedrijfseconomie en hadden een aantal vragen. Vol overgave zijn ze daar dan mee bezig, dat maakt me echt wel trots.’
Video instructie in Stream
‘De meeste docenten maken voor hun lessen een instructievideo, hiervoor gebruiken we Microsoft Stream. Met deze applicatie kan je heel makkelijk je instructie delen binnen je klas of team. In de video vertelt een docent wat het doel is van de les en meer over de opgave of theorie. Daar zijn dan opdrachten aan gekoppeld die studenten moeten uitvoeren. In deze instructievideo’s geeft hij/zij ook antwoord op de vragen van studenten die via de chat tijdens eerdere lessen zijn binnengekomen.’
Mentimeter & Forms
Mourad probeert zijn lessen zo in te richten dat er interactie ontstaat tussen de leerlingen. Dit doet hij bijvoorbeeld met de apps Mentimeter en Microsoft Forms. Tijdens zijn lessen laat hij zijn studenten deelnemen aan een quiz in Mentimeter. Studenten zien dan direct het resultaat, ook dat van hun medestudenten. Forms zet hij in voor extra toets-momenten of quizzen. ‘Tijdens het maken zien studenten ook de goede antwoorden en ik kan zien wat ze geantwoord hebben. Zo weet ik ook waar ze staan in de lesstof.’
Onderzoek voor de toekomst
‘We doen op dit moment binnen Zadkine onderzoek naar ons afstandsonderwijs door middel van een enquête onder studenten. Met dit onderzoek willen we achterhalen wat we nog kunnen verbeteren en wat anders zou moeten of kunnen. Dit onderzoek zijn we gestart om te kijken of we komend schooljaar wellicht een deel van ons onderwijs op afstand blijven geven. Zoals het er nu uitziet zijn we daar klaar voor. Maar het belangrijkste is denk ik wel om laagdrempelig en toegankelijk te blijven voor je studenten. Óók tijdens afstandsonderwijs. ‘
Het Corona-virus heeft invloed op ons allemaal. Op ons werk, ons dagelijks leven, maar ook op de manier waarop we ons onderwijs de komende periode inrichten. Docenten geven noodgedwongen in plaats van klassikaal, digitaal les. Dit blijkt in de praktijk vaak een hele overstap voor de meeste scholen, docenten en studenten. Boom beroepsonderwijs spreekt docenten over hun ervaringen in deze digitale revolutie in het onderwijs. Om zo ervaringen en kennis te delen op deze manier blijven we ook in deze periode samen werk maken van onderwijs. Wil je ook jouw verhaal delen stuur dan een e-mail aan a.vanbreukelen@boom.nl
Met Roadmap 365 geven we studenten de ideale route om kennis te maken, kennis te verbreden en te excelleren op het gebied van Microsoft 365. Bekijk de lesmethode hier.
Gratis Learning Block
Ter kennismaking met Roadmap 365 bieden we je graag één compleet gratis Learning Block aan, bestaande uit een pdf én toegang tot de online leeromgeving. Dit is het Learning Block: Functies in Excel basisvaardigheden (Learning Block nr 12). Bekijk hier jouw gratis Learning Block. Meer weten over de mogelijkheden van deze lesmethode? Neem dan contact op met adviseuer Gerard Schröder (g.schroder@boom.nl).