Auteur Jan Deutekom
In de klas
Het werken in een klas kan met bronnen vele vormen aannemen. Ik zie klassen waarin groepjes cursisten (of de hele klas) met dezelfde tekst bezig zijn waardoor er overleg kan plaatsvinden tussen cursisten en ze aan elkaar laten zien wat ze al kunnen of met elkaar gaan oefenen. Ik zie ook docenten die individuele cursisten of groepjes cursisten even bij elkaar roepen zodat ze kunnen laten zien wat ze al kunnen of om met elkaar te oefenen. Ik zie klassen waarbij cursisten bijvoorbeeld wel allemaal bezig zijn met lezen maar waarbij iedereen bezig is met een andere tekst.
In groepssituaties wordt veel geëxperimenteerd met scrum-achtige situaties waarin doelen op een ‘scrum bord’ staan en waarin cursisten de doelen opschuiven naar ‘done’ als ze het idee hebben dat ze het kunnen. Soms ontstaan er ook situaties waarin de groep een ‘daily standup’ doet en elk individuele cursist zegt wat er de vorige keer gedaan is, wat ze vandaag gaan doen en of ze ergens op vastgelopen zijn. Er zijn groepen waar presentatiemomenten ontstaan waar iedereen presenteert wat hij kan.
In totaal zitten in het DigLin MVT materiaal 45 verschillende soorten bronnen (of oefeningen). In dit artikel lees je meer de bronnen: basistekst, vul in en sleep en maak een zin.
De basistekst
Bij vrijwel elke tekst in lezen zitten dezelfde bronnen waarmee leerders kunnen trainen en kennis op kunnen doen. Bij de tekst zelf is het mogelijk de tekst te beluisteren en elk woord apart te horen door op het woord te klikken. Klikken op woorden die groen zijn laten een afbeelding zien van het woord.
Hoewel dit deel ‘lezen’ heet zijn hier de deelvaardigheden geïntegreerd. Hier wordt ook geluisterd en gewerkt aan de uitspraak en hier wordt ook gewerkt aan woordenschat.
Gratis kennismaken met DigLin MVT? Maak tot 1 juni 2020 gratis gebruik van DigLin MVT ter kennismaking. Vraag hier jouw gratis proefrit aan.
Vul in
De feedback is hier onmiddellijk. Elke fout wordt meteen zichtbaar waardoor meer focus ontstaat bij de leerder en elke ‘foute’ gedachtegang onmiddellijk gecorrigeerd wordt. De feedback is bovendien ‘veilig’. Anderen zien niet welke fouten je maakt. Het klokje begint te lopen zodra je begint te typen en hij stopt als je klaar bent. De fouten worden geteld en als alles uiteindelijk goed is ingevuld dan kan je de hele tekst beluisteren.
Essentieel is hier dat je door de onmiddellijke feedback alle fouten herstelt. Je merkt dat het fout gaat en er ontstaat nadenken over de fout en je blijft doorgaan tot het juiste antwoord is gevonden. Bij uitgestelde feedback (‘controleer mijn antwoorden’) is het maar de vraag of de foute antwoorden herstelt worden.
Sleep en maak een zin
In deze oefening worden zinnen gemaakt maar is de input bewust de betekenis via een foto. Ook hier weer onmiddellijke feedback. Ook hier wordt de tijd bijgehouden en worden de fouten geteld. Als de zin correct is is er de mogelijkheid om de zin te beluisteren. Er is bewust geen expliciete instructie vooraf. Via trial and error en het (onbewust) herkennen van patronen wordt hier impliciet gewerkt aan correcte zinsconstructie.
Gratis kennismaken met DigLin MVT? Maak tot 1 juni 2020 gratis gebruik van DigLin MVT ter kennismaking. Vraag hier jouw gratis proefrit aan.
DigLin MVT is dé digitale leermethode voor de moderne vreemde talen Frans, Duits, Engels en Spaans. Door middel van een intuïtieve en uitdagende opzet kan een student direct aan de slag met het verkennen van een taal.