Elise van Rijswijk-Hofman ontwikkelde de ‘leven lang skills’ tool om zelfregulerend onderwijs aan te bieden aan haar studenten. In deze blog vertelt zij je over de introductie van deze tool bij haar studenten.
‘Na maanden hard werken had ik een tool ontworpen die handvatten gaf in zelfregulerend leren. De docenten om mij heen gaven aan dat het perfect aansloot op het onderwijs en dat het tijd was om deze tool in te zetten. Vol goede moed en enthousiasme stapte ik de klas in met de gedachte: ‘Ik ga studenten helpen groeien in hun leerontwikkeling!’.
Ik begon mijn les met de zin: “Dames en heren, vandaag gaan we iets nieuws proberen!”. Er volgde een lange stilte en ik hoorde achter in mijn klaslokaal een diepe zucht. Een aantal studenten rolden met hun ogen, legden hun hoofden op tafel of begonnen hun telefoon te raadplegen. Eén student vooraan in de klas riep: ’Doe ons maar gewoon les mevrouw!’
Maar wat is dat dan gewoon les? Als ik met deze student in gesprek ga geeft hij aan dat ik een uitleg geef en de klas aantekeningen maakt, dit afgewisseld met een opdrachtje gedurende anderhalf uur. In de praktijk blijkt dat de studenten de eerste tien minuten luisteren naar de uitleg waarna zij hun social media gaan bijwerken of nieuwe schoenen bestellen op Zalando.
En dat is eigenlijk helemaal niet gek, want een student is volgens onderzoek niet in staat om een gehele les uitleg te volgen en aantekeningen te maken, maar deze klassikale en traditionele vorm van onderwijs is wat de student kent. Het luisteren naar uitleg en het sturen van opdrachten is de werkwijze waar het schoolse leven van de mbo-student voornamelijk uit heeft bestaan de afgelopen jaren. Dit maakt dat het niet verrassend is dat studenten vragen om deze werkwijze, dat is lekker vertrouwd.
Draagvlak creëren bij de student
. Als docent ga ik in gesprek met de studenten om te achterhalen wat hun behoeftestelling is binnen de lessen. Wat zouden jullie wensen zijn als de les op een andere manier vorm gaat krijgen? De studenten geven aan wel meer keuzes te willen maken wat ze leren en op welke wijze, hier wensen zij wel hulp in te krijgen. Studenten geven aan dat ze niet te los en met regels en structuur!”. Ze geven aan uitleg te willen wanneer zij een vraag hebben en een steuntje in de rug te willen ervaren wanneer ze het moeilijk vinden.
Leven lang skills past bij je student
Tijd om een “leven lang skills” te introduceren. De studenten geven voordat zij gaan leren aan in welk menu willen gaan leren tijdens de les. Vervolgens ding ik met studenten in gesprek en hielp hen om binnen een menu te gaan leren. De studenten zagen dat het menu groen overeenkomsten had met wat zij gelijkenissen zagen bij hetgeen in hun hoofd: “doe mij maar gewoon les”. Tegelijkertijd zagen zij ook de beperkingen die dit bracht en welke kaders en sturing erbij hoorden.
Een aantal studenten ervaarden dit als prettig en sloot aan bij wat zij wilden, een ander koos ervoor om in een ander menu te gaan leren. De website werd opgezocht door de student en het leren kon beginnen.
Studenten ervaren door actief te werken met de werkvormen dat het maken van een samenvatting op veel meer manieren kan dan enkel en alleen schrijven. De studenten weten door de kaarten wat er van hen verwacht wordt en wat zij van de docent mogen verwachten. De evaluatie aan het einde heeft geleid tot een moment van reflectie waarin er plannen werden gemaakt voor de volgende les. Studenten gingen in gesprek met elkaar en kwamen tot de conclusie dat ze andere werkvormen wilden proberen de volgende keer of het menu wilden aanpassen.
De voorwaarden voor zelfregulatie: Relatie, autonomie en competent
Door als docent de behoeftestelling bij de student te verhelderen en in een gesprek aan te geven waar “leven lang skills” aan kan sluiten op de behoefte voldoe je aan de basisvoorwaarden waar zelfregulerend leren mee begint.
Het resultaat van werken met “leven lang skills” is dat ik in de lessen zie dat de studenten betrokken zijn, gemotiveerd werken aan de einddoelen en plezier ervaren in het leren. Door de studenten keuzes te laten maken ervaren zij de gevolgen van hun keuzes, dit is vele malen effectiever dan wanneer wij de werkvorm als docent aanbieden. De student krijgt inzicht wat een ingezette leerstrategie kan bijdragen voor zijn leerproces. Studenten ontvangen de uitleg van de docent gericht op leervragen die zij zelf stellen, ze vragen hulp van elkaar of van de docent. Zij ervaren de kaders en structuur waar zij naar vragen en leren de skills om een leven lang te ontwikkelen.
Elise van Rijswijk- Hofman startte haar carrière als verpleegkundige bij de Koninklijke Marine om daarna in het RadboudUMC als neurologie- en kinderverpleegkundige als beroepsbeoefenaar aan de slag te gaan. Het vertellen over haar vak bleek al snel een passie. De stap om te gaan les te geven bleek ook de perfecte volgende stap in haar loopbaan. Momenteel ben is zij werkzaam binnen het ROC van Nijmegen als docent verpleegkunde. Tevens studeert zij in 2020 af aan de opleiding Leraar Gezondheidszorg en Welzijn.
In deze bijzondere periode waarin veel scholen afstandsonderwijs geven bieden wij de Bundellicentie Keuzedelen aan voor een speciale prijs van €21,50 voor het gebruik gedurende drie maanden. Klik hier om te bestellen of vraag ernaar bij jouw adviseur.