Onderwijs is maatwerk, geen standaard pakket dat je klassikaal aanbiedt. ‘Sommigen komen binnen na drie jaar in de winkel gewerkt te hebben, dan kun je niet aankomen met een les over wat spiegelen inhoudt’.
Hans Achterberg speelt, samen met onderwijskundige Lisette Haan, een belangrijke rol in de ontwikkeling van de opleiding niveau 2 Flex-Route Verkoper Rijn IJssel. Een innovatieve opleiding, waarbij gepersonaliseerd onderwijs centraal staat. De student krijgt de regie over zijn eigen opleiding en mag meedenken om keuzes te maken die hem/haar het beste passen. Gepersonaliseerd en flexibel onderwijs is een typische Rijnijssel ambitie.
‘Ons vsv zit op inspectieniveau en we hebben een aantal van circa 165 studenten verkoper’
Via Teams vertelde Hans ons wat deze opleiding inhoudt.
Eerst even introduceren…..
‘In 1982 ben ik begonnen op de toenmalige Lagere Detailhandelschool. En die zat op precies dezelfde plek als waar ik nu zit. In Arnhem Presikhaaf, exact dit kruispunt op deze grond! Op de LDS heb ik met veel plezier 18 jaar lang allerlei functies vervuld als allround docent en decaan.’
‘Ondertussen heb ik een tweedegraads diploma gehaald voor Economische wetenschappen en ben ik leraar economie geworden op het Montessori College in Arnhem. Deze ervaring heeft mede gezorgd voor de onderwijsvernieuwing waar we nu mee bezig zijn. Na twaalf jaar werd ik (bij een hardloopwedstrijd) gevraagd om bij Rijn IJssel te komen werken. En hier zit ik nu tien jaar, nog steeds met veel plezier bij het team Business en Retail Verkoper en Verkoopspecialist. Daarnaast heb ik met mijn vrouw een damesmodezaak in Velp waardoor de theorie en praktijk voor mij mooi samenkomen. Maar voor mij staat de opleiding Verkoper op plaats 1.’
Waarom lesgeven aan niveau 2 studenten?
Op de vraag waarom Hans alleen les geeft aan niveau 2 studenten is zijn antwoord heel duidelijk. Hij is niet van het overbrengen van theorie en feiten. ‘Het proces, de ontwikkeling van een student is veel belangrijker!’ Niet iedereen vindt deze doelgroep even makkelijk. Maar dat vindt Hans juist een uitdaging, je kunt een waardevolle bijdrage leveren aan het leven van een jongere.
Hans: ‘Ik had laatste een student die het niet meer ziet zitten, en bang was dat hij van school werd gestuurd. Maar ik heb hem beloofd dat zijn leven weer op de rit komt, daar gaan we alles aan doen! Want als ik iets geleerd heb in mijn leven, dan is het dat zelfs de grootste boeven uit mijn klas van tien, twintig, dertig jaar terug nu getrouwd zijn, kinderen hebben en een mooie baan hebben.
‘Dát is het belangrijkste aspect van mijn baan. Vanuit een positieve benadering kijken wat ik voor een leerling kan doen!’
Gepersonaliseerd onderwijs staat voorop
Hoe kun je een student zo goed mogelijk bedienen? Zij zijn de ‘klanten’ van het onderwijs. Het team van Business en Retail Verkoper/Verkoopspecialist had een duidelijke onderwijsvisie: Gepersonaliseerd onderwijs. Het heeft even geduurd tot het hele team overtuigd was, maar toen iedereen enthousiast was hebben ze de schouders eronder gezet en het plan uitgerold.
Zes instroommomenten
Het schooljaar is verdeeld in acht perioden van vijf weken en de extra instroommomenten zijn in oktober, november, januari, februari en maart. Je kunt je dus doorlopend aanmelden en dan het eerstvolgende startmoment instappen. Elke vijf weken is er ook een mogelijkheid om examens te doen. Hans: ‘We krijgen geen subsidie voor studenten die zich na 1 oktober hebben ingeschreven, dat waren er vorig jaar ongeveer 35, maar dat nemen we voor lief. Iedereen verdient een tweede, derde of vierde kans, bijvoorbeeld als een jongere na vijf weken ontdekt dat de opleiding niets voor hem is. Dan hoeft hij toch niet een jaar te wachten voor hij kan starten met een andere studie?
‘Ook na 1 oktober moeten jongeren zich nog kunnen inschrijven, dat is onze maatschappelijke functie als instelling.’
Op eigen tempo
Er is een volgsysteem ingericht waarin docenten precies zien wanneer een student gestart is, en waar hij op dat moment zou moeten zijn in zijn studie. Omdat de planning elke keer voor vijf weken klaarligt kan een student ook vooruit werken, en zelfs binnen een jaar klaar zijn. In één klas zijn de studenten dus allemaal op een ander punt in hun opleiding.
Hans: ‘We doen alsof iedereen gelijk is, dat iedereen op hetzelfde tempo kan leren. Maar er zijn studenten die sneller kunnen en er zijn studenten die het tempo niet aankunnen.
‘Met dit systeem kan ieder op zijn eigen tempo studeren.’
Hoe ziet het rooster er dan uit?
Het rooster is twee jaar lang hetzelfde. De studenten hebben dinsdag en woensdag les, of donderdag en vrijdag. De andere twee dagen zijn voor stage en de maandag mag je zelf invullen. Je kunt schoolwerk thuis doen, online docent benaderen, op school komen en aan het werk, maar ook stage inhalen, naar de tandarts of kapper, Want ‘dat helpt in het tegengaan van ongeoorloofd verzuim op de andere dagen!’
De lesdagen starten om 9 uur met coaching. Vervolgens kunnen studenten van 10 tot 11 en van 11 tot 12 uur de generieke vakken Nederlands, burgerschap of rekenen volgen. Studenten maken zelf de keuze bij welk vak ze gaan zitten. Een student kan vrijstellingen krijgen voor vakken en daar zijn keuzes op baseren.
Na de pauze is van 13.30 tot 15.00 uur het blok ‘Retail’. Hier gaan de studenten zelfstandig aan de slag met kerntaak 1, kerntaak 2, vaccm, werkstuk Verkoper en kassatrainer. Hans: ‘Soms behandel je een hoofdstuk klassikaal, iedereen heeft daar iets aan. Maar als docent lever je vooral maatwerk met je lessen! Een van de voordelen van zo’n gevarieerde groep is dat de nakijkmomenten ook verspreid liggen. Geen bulk aan werkstukken in één keer.’
Aan het einde van de lesdag is er een laatste uur coaching, deze wordt ingevuld door lbc- gesprek, Engels, extra Nederlands, een gastles of workshop. De keuzedelen “lopen er langs op” en worden begeleid door de LBC-er.
Innovatief en in ontwikkeling
Als je zo voorop loopt, loopt je soms tegen dingen aan. Bijvoorbeeld het inschrijven op de generieke vakken gaat nog niet digitaal. Dat soort issues leveren soms frustraties op.
Het uitrollen van dit concept voor Verkoopspecialist is ook niet makkelijk, je hebt als school een visie maar voor niveau 3 ziet dit er misschien weer iets anders uit. Want die economische modules, daar kun je studenten misschien niet helemaal zelfstandig op laten zweten. We zijn nu ook bezig de opleiding Verkoopspecialist aan te passen in de sfeer van de opleiding Verkoper; zodat een optimale doorstroom naar niveau-3 en 4 mogelijk is.
‘Hoe dan ook, het begint allemaal met een flinke dosis passie en een visie. Daar plukken de studenten en het team van de opleiding Verkoper in Arnhem nu de vruchten van!
Geef een reactie