Studenten binden en boeien binnen het onderwijs blijft een uitdaging: hoe doen andere scholen dat? In dit artikel lichten we toe hoe het ROC van Twente gebruikmaakt van praktijkgerichter onderwijs, middels Opdrachtgestuurd Onderwijs (OgO). OgO heeft het doel om studenten beter te activeren en de lessen nog meer aan te laten sluiten op de beroepspraktijk. Vanuit docenten is er een duidelijke vraag naar realistische praktijkopdrachten en een betere integratie van theorie en praktijk. Het concept van OgO is hierop een goed antwoord. Verscheidene studenten en docenten werken hier al mee en zij reageren positief. In dit artikel vertelt Andre Seppenwoolde, docent aan ROC van Twente, meer over hoe hij deze praktische manier van onderwijs toepast in zijn lessen.
De structuur van OgO
Andre maakt gebruik van Opdrachtgestuurd Onderwijs en benadrukt de voordelen: “Studenten zijn beter voorbereid op de praktijk en zij ontwikkelen tegelijkertijd algemene vaardigheden, zoals communiceren en samenwerken.” Hij vervolgt: “Sarphati biedt OgO gratis aan als onderdeel naast het lesmateriaal voor in het curriculum. Gekoppeld aan bestaande leerwerkboeken, zijn bijpassende thema’s ontwikkeld. Elk thema bevat een drietal praktische beroepstaken die in moeilijkheid oplopen (basis-gevorderd-expert) en elke beroepstaak wordt in vijf stappen uitgevoerd. Tijdens de beroepstaken kunnen de studenten de theorie raadplegen of samen overleggen.”
Een combinatie van de theorie en praktijk
De invulling van een OgO-beroepstaak is dus een combinatie van de theorie en de praktijk van dagelijkse werkzaamheden. Een OgO-thema is gekoppeld aan de bijbehorende theorie van een leerwerkboek. Een voorbeeld hiervan is de eerste beroepstaak van het OgO-thema Personeelsmanagement, getiteld Werving en selectie. Aan het begin van de beroepstaak wordt er een situatie geschetst van een bedrijf dat een vacature heeft openstaan. In de eerste stap, oriënteren, kijkt de student naar zijn eigen ervaringen met solliciteren en zoekt hij uit op welke wijze bedrijven op dit moment vacatures kenbaar maken. Bij stap twee, voorbereiden, bepaalt de student wat de gestelde eisen zijn aan het aan te nemen personeel en stelt hij een vacature op. Vervolgens beoordeelt de student sollicitaties die binnenkomen. In stap drie, uitvoeren, bereidt de student een sollicitatiegesprek voor en voert hij deze uit. Na het gesprek motiveert de student welke kandidaat hij aanneemt. Bij stap vier beoordelen de studenten zichzelf en elkaar en kan ook de docent de studenten beoordelen op het uitgevoerde werk. Tot slot reflecteren de studenten bij stap vijf: ze kijken terug op de beroepstaak met behulp van reflectievragen.
Een betere voorbereiding op de dagelijkse beroepspraktijk
Lees hier meer over OgO, of neem contact op met Boom Beroepsonderwijs/Sarphati!
Na het doorlopen van alle stappen, hebben de studenten aan de hand van de theorie, een realistische praktijksituatie geoefend in het klaslokaal. Met OgO heeft de docent de mogelijkheid om binnen de school theorie en praktijk samen te brengen. De student kan op het ene moment de theorie in de lessen uitgelegd krijgen en vervolgens aan een bijpassend OgO-thema werken. Andre: “De rol van de docent is om de studenten te coachen in hun praktische aanpak en dat is hartstikke leuk! Doordat de studenten bij OgO praktisch bezig zijn met een thema gekoppeld aan de theorie, wordt de link tussen deze twee zichtbaar. Daardoor zijn studenten nog meer gemotiveerd en beter voorbereid op de dagelijkse beroepspraktijk!”
OgO is er voor de opleidingen Retail, Logistiek, Commercie en Ondernemer Handel. Wil je meer weten over OgO? Bekijk de video.
Geef een reactie