Links achterin zat ze vaak tijdens mijn lessen Nederlands. Ik gaf les aan een ROC ergens midden in het land. Een bloedmooie meid, ongelooflijk aardig en goedwillend, maar wat had ze een pesthekel aan het vak Nederlands. Ik noem haar voor het gemak nu even Pascale. Pascale is voor mij het voorbeeld van hoe studenten in MBO weinig op hebben met taal, lezen, schrijven enzovoorts. Een nuttig vak dat ik erg leuk vind en waarvoor ik met veel plezier schoolboeken maak. Waarom heeft Pascale er zo’n hekel aan? Als pleitbezorger voor taal wil ik dit graag begrijpen. Kunnen we het anders aanpakken zodat taal en communicatie wel van nut zijn MBO-studenten?
Pascale bleef het liefst zoveel mogelijk weg uit de les, ze lette weinig op als ze er wel was en haalde zelden voldoendes. Het was onduidelijk of dat laatste kwam doordat ze niet oplette of dat ze er niet goed was of…. Nou ja, het maakt niet uit, er was geen connectie tussen haar en het vak Nederlands, dat was vrij snel mijn conclusie. En zoals Pascale waren er velen: je hebt niets aan Nederlands, je kunt het al, het is saai, het is stom….
Pascale zag ik overigens vaak gebogen, diep verzonken in haar telefoon, althans dat leek zo. Toen ik echt goed keek was dat geen telefoon, maar een boek, verborgen in een opgevouwen trui. Ze las dus wel graag! Mijn hart maakte een driedubbele salto!
Wat een uitvinding zou dat zijn. Dat studenten wel graag lezen. Als ze meer lezen namelijk, worden ze beter in taal en daardoor beter in andere vakken waar ze ook lezen moeten.
Idee
Breng het nut (en daarmee het plezier) van lezen en begrijpen dichterbij de student, door de taallessen juist niet los te koppelen van hun eigen interesses. Neem bij het vak Nederlands taalvoorbeelden uit hun beroepspraktijk en ga samen aan de slag. Bij de onderdelen Gesprekken en Spreken gebeurt dat vaak al, maar dat kan ook heel goed, juist heel goed, bij leesvaardigheid. Studenten autotechniek lezen over de nieuwste techniek in automagazines, studenten in de zorg lezen artikelen over ontwikkelingen in de zorg, studenten economie verdiepen zich in vraagstukken die te maken hebben met handel en verkoop. Enzovoort.
Vakartikelen
Dat is helemaal niet zo moeilijk te organiseren: de vakdocenten verzamelen artikelen die ze zelf tegen komen in hun werk en interessant vonden. De docenten Nederlands gaan met deze teksten aan de slag. En dan moeten ze er natuurlijk geen saaie vragen bij maken, maar discussie en verdieping organiseren. Dat lukt goed door tegenstellingen of meningen in de tekst op te zoeken en deze aan de studenten voor te leggen. Of hen zelf oplossingen te laten bedenken bij een beschreven probleem. Voorwaarde is dat ze zich aan de tekst houden, maar dat is dan juist geen probleem. Zeker weten dat ze nu wel geïnteresseerd zijn. Studenten vinden het prettig om hun mening te geven en voelen zich gewaardeerd als die mening op dat moment een waarde en een functie heeft. Wat brengt dit op?
Ze gaan preciezer lezen, en gaan beter nadenken over onderwerpen rondom hun toekomstige vak.
Voorbeelden?
Als iemand een keer een voorbeeld wil, gaan we in een volgende blog zo’n tekst ‘aanpakken’. Wie stuurt mij geschikte teksten uit de beroepspraktijk?
(en voor wie het weten wil: Pascale was ‘Vijftig tinten grijs’ van E.L. James aan het lezen, een beste pil dus!)
Geef een reactie