De gouden tip van docenten Ciska Snel en Tim Holewijn van het Alfa College in Hoogeveen voor het in de praktijk halen van de school is: “Ga het gewoon doen!”. Pak de telefoon, bel met je contactpersoon en leg een concreet plan voor hoe je lessen in het bedrijfsleven vorm wilt gaan geven.
Begin vandaag nog!
Dat is precies wat Ciska heeft gedaan. Ze belde met Jouke Westerbeek, filiaalmanager van BCC Hoogeveen. Hij gaf aan dat studenten die van school komen eigenlijk te weinig verkoopervaring hebben. Samen zagen ze kans om de verkooptraining buiten de school te realiseren. Ciska introduceert het onderwerp op school bij de studenten en daarna gaan ze bij het bedrijfsleven op bezoek. Studenten zien in de winkel hoe verkopen er in de praktijk aan toe gaat en ze denken na over hun loopbaan; ‘Wat kan ik met deze opleiding doen, zou ik bij dit bedrijf willen werken?’ Het bedrijf op zijn beurt kan door het contact goed bekijken welke student(en) ze graag als stagiair wil inzetten.
Ervaring opdoen tijdens stage
Na de verkooptraining in de winkel zijn er studenten die aangeven graag stage te komen lopen bij de BCC. Hier maakt de BCC volop gebruik van. Zo werkt de huidige stagiair vaak de nieuwe in. Jouke Westerbeek: “Ik wilde meer invloed hebben op het proces van het inzetten van stagiaires in de winkel.” Door de samenwerking met school, ziet hij meer van de studenten. Dat maakt het selecteren wie stage mag komen lopen eenvoudiger. Jouke vertelt: “Ik let daarbij op of een student goede vragen stelt en de juiste houding heeft. In een klas kan iemand als druk worden ervaren. Maar dat enthousiasme kunnen we hier in de winkel goed gebruiken. Ik hoef niet per se degene met de hoogste cijfers. Ik zoek mensen met een drive, mensen die zich willen ontwikkelen.”
Sprekend voorbeeld hiervan is bbl’er Stefan Koers. Hij is begonnen met de opleiding Verkoopspecialist op niveau 3 en doet inmiddels niveau 4. “Ik heb net meer uren gekregen”, vertelt hij trots. “Stefan is enthousiast en je ziet zijn zelfvertrouwen toenemen”, aldus Jouke. Vanmiddag heeft hij een toets op school, maar hij kijkt al uit naar morgen. Dan heeft hij een dag van de BCC waarin productpresentaties worden gegeven. Stefan heeft veel opleidingen geprobeerd; zoals Bouwkunde en Business HBO. Op de stages kwam hij er achter of iets bij hem paste. Zo is hij uiteindelijk bij de BCC terecht gekomen. De tip van Stefan voor studenten is: “Ervaar het in de praktijk. Zeg je na twee weken stage: ‘Moet ik er weer heen..?’ of ‘Leuk, daar gaan we voor!’, dan weet je of iets bij je past.”
Vind je het leuk om met mensen om te gaan?
Jouke: “Veel studenten komen op stage, maar weten dan nog niet goed of met mensen omgaan echt iets is wat bij hen past. De basis moet zijn dat je het leuk vindt om met mensen in gesprek te zijn. Dan leer ik ze wel hoe ze daarbij het beste kunnen verkopen. Het moet van binnenuit komen.”
Stefan heeft elke twee weken een gesprek met Jouke en daarin stelt hij zich doelen. Zo bouwt hij een dossier op en wordt zijn ontwikkeling gemonitord. Jouke: “We proberen stappen te maken. Ik hou er van om te kijken welke kwaliteiten iemand heeft; dat uit te zoeken en verder te ontwikkelen. Daardoor krijg je medewerkers met zelfvertrouwen.”
Jouke: “Houding en gedrag is het allerbelangrijkste voor succes in de winkel. Ik merk dat studenten de benodigde eigenschappen voor een goede werkhouding nog moeten ontwikkelen. Een verkoopgesprek op papier is natuurlijk heel anders dan in real life; als je je echt in moet leven en moet doorvragen. Je moet het leuk vinden om met mensen om te gaan. En als je zelf je producten leuk vindt, geïnteresseerd bent in hoe de klant het wil gaan gebruiken, dan krijg je heel andere gesprekken dan wanneer het alleen over de specificaties van het product gaat.”
Enthousiaste reacties van studenten
Op school kunnen de docenten goed merken dat het bij de studenten aanslaat om meer met bedrijven samen te werken. Ciska: “Het is zo leuk om te horen dat studenten bij het bedrijf zaken herkennen. Ik krijg dan de reactie terug: ‘Het klopt echt wat u zegt!’ Zo had ik in de klas behandeld dat de verkoper ‘goedemorgen’ zegt, niet alleen als groet en welkom maar ook dat de klant weet dat deze gezien is, ter preventie van diefstal. En de verkoper van de winkel bevestigde dat.”
In korte tijd heeft ze samen met collega-docent Tim Holewijn dit initiatief kunnen inbedden in de onderwijsorganisatie, want zoals Ciska zegt: “We willen ervoor waken dat dit bij incidenten blijft. We kregen reacties van: “Mevrouw, we willen meer! Is het nu al afgelopen? Ik zei: geef maar aan naar welk bedrijf je wilt en dan regel ik het.” Het Alfa College heeft inmiddels een actief netwerk van verschillende bedrijven; zoals een kledingwinkel, autodealer en audio hifi zaak. Het is zo’n succes dat inmiddels op alle niveaus vanaf het tweede jaar verkooptrainingen bij het bedrijfsleven zijn gerealiseerd.
Ga ook voor meer samenwerking met het bedrijfsleven
Tot slot, wat is nog een goed advies voor scholen die ook meer willen samenwerken met het bedrijfsleven? “Laat je niet tegenhouden door praktische regelzaken. De eerste keer hadden we niet gelijktijdig les. Inmiddels is het zo dat we het rooster er op aan hebben laten passen. De maandagochtend komt voor de bedrijven nou eenmaal het beste uit.”
Ciska: “Wij worden de maatstaf binnen de school. Begin met iets concreets en stapje bij stapje kom je tot de mooiste praktijkgerichte projecten!” Nog een laatste tip? Vooruit dan. Tim: ”Plan ruim! Plan de hele ochtend uit voor het bedrijfsbezoek, ook al gebruik je bij wijze van maar één uur. Dan kan je er alle tijd voor nemen.”
Geef een reactie