Voor de logistiek docent is het een flinke uitdaging om de theorie in de lessen tot leven te brengen. Excursies, gastdocenten, filmpjes, quizzen e.d. bieden mooie kansen maar kosten al snel veel tijd in voorbereiding en uitvoering. Bovendien laat de leeropbrengst zich niet altijd even goed vangen binnen een bepaalde kerntaak of module. Om de docent en het leerproces op school optimaal te ondersteunen hebben we bij de nieuwe serie Sarphati | Logistiek Praktijkgerichte uitdagingen ontwikkeld. Met de Praktijkgerichte uitdagingen halen we de praktijk naar school en zetten we de studenten in een actieve leerstand. De opdrachten passen goed bij de in het kwalificatiedossier benoemde kerntaken en kunnen in teamverband in 40 BOT-uren per student worden uitgevoerd.
De opbrengsten zijn talrijk
De studenten worden aangezet de theorie te vertalen naar de praktijk. Er wordt op een uitdagende manier naar concrete en goed beoordeelbare doelen toegewerkt waarbij er voldoende ruimte blijft voor interpretatie van de student en docent. Al doende worden veel van de zogenaamde ‘onderliggende competenties’ zoals samenwerken, onderzoeken, analyseren, rapporteren en presenteren aangesproken. Met de Praktijkgerichte uitdagingen beschikt de docent met minimale voorbereidingstijd over een waarde verhogend stuk gereedschap en kan zich als ‘project sponsor’ of ‘leercoach’ meer richten op volgen van- en inspelen op de individuele ontwikkeling van de studenten.
Voor elk van de hieronder genoemde kerntaken zijn inmiddels al praktijkgerichte uitdagingen ontwikkeld en ter inzage beschikbaar:
Management Transport en Logistiek en Logistiek Supervisor (N4)
B1-K1: Houdt toezicht op het logistieke proces en transport (twee uitdagingen)
Logistiek is overal: ook op school! In deze uitdaging gaan de studenten één van de vele processen binnen school onder de loep nemen en grondig vaststellen wat valt te verbeteren!
B1-K2: Levert een bijdrage aan het optimaliseren van het logistieke proces*
In deze uitdaging kunnen de studenten laten zien hoe werkoverleg een constructief en waardevol ‘management tool’ kan zijn én wordt het proces-denken gestimuleerd. Wie weten het beste verbeteringen te onderbouwen en uit te werken?
B1-K3: Onderhoudt zakelijke relaties en werkt klantvragen uit
Dat klantcontact goed moet verlopen snapt iedereen. Maar hoe doe je dat en kun je het ook uitvoeren? In deze uitdaging gaan studenten letterlijk in beeld brengen hoe een lastig klantgesprek in goede banen te leiden. Zet de Oscars maar vast klaar!
B1-K4: Ondersteunt bij de uitvoering van het personeelsbeleid
Aan de hand van een levensechte casus kunnen studenten laten zien hoe goed ze de personeelsbehoefte in kaart kunnen brengen én kunnen zorgen voor een wervelende wervende campagne voor nieuw personeel. Tenslotte is het de uitdaging om het huidige én het nieuwe personeel mee te krijgen met de veranderingen in drukke tijden.
P1-K1:?Plant en organiseert het transport (Management Transport & Logistiek)
‘Je bent als Specialist Transport & Logistiek aangenomen bij nieuwe logistieke dienstverlener ‘Dress2Express’ en je leidinggevende vraagt je om een adviesrapport op te stellen voor de organisatie van de transporten…’. Weten de studenten welke informatie nodig is en hoe deze te verwerken in een professioneel adviesrapport?
P2-K1:?Plant en organiseert het logistieke proces (Logistiek Supervisor)
‘Je bent als Logistiek Supervisor aangenomen bij nieuwe logistieke dienstverlener ‘Big Closet Logistics’ en je leidinggevende vraagt je om een adviesrapport op te stellen voor de organisatie van de logistieke werkzaamheden in het warehouse…’. Weten de studenten welke informatie nodig is en hoe deze te verwerken in een professioneel adviesrapport?
Logistiek Teamleider (N3) & Medewerker (N2)
B1-K1 Goederen/producten ontvangen en opslaan
In deze uitdaging laten studenten zien hoe goed ze voorbereidingen kunnen treffen voor de ontvangst en opslag van goederen waarbij iedere stap van het fysieke proces maar ook de documentstroom en de informatiestroom kan worden belicht. Welk team is het best voorbereid?
B1-K2 Orders verzamelen en goederen/producten bewerken
B1-K3 Goederen/producten verzenden
In deze uitdaging gaan de studenten per procesonderdeel een instructie maken die ervoor moet zorgen dat zelfs nieuwe en minder ervaren medewerkers begrijpen wat er moet gebeuren en waarom. Wie worden het beste begrepen?
P2-K1 Begeleidt en coördineert werkzaamheden
Wie doet wat, waarvoor, waar, waarmee en wanneer… De ‘weetjes’ waarmee de studenten het werk goed moeten voorbereiden en bijsturen. Wie gaan er met de W6-bokaal vandoor?
P2-K2 Levert een bijdrage aan het optimaliseren van het logistieke proces*
* LS B1K2 = LT P2-K2
Geef een reactie