• Lesmethodes
    MBO
    Algemene vakken
    Commercie
    Entree
    Facilitair
    Handel
    Horeca, reizen, leisure
    Hout, timmer, meubel
    ICT
    Keuzedelen
    Kopopleidingen
    Logistiek
    Mediawijsheid
    Nederlands
    Niveau 2 breed
    Office 365
    Ondernemer Handel
    Orde en veiligheid
    Sociaal-emotionele vaardigheden
    Sport & Bewegen
    Toets en Examentrainers
    ZDV | Business services
    Zorg en welzijn
    HAVO/VWO
    ICT
    Mediawijsheid
    Office 365
    Sociaal-emotionele vaardigheden
    Sport & Bewegen
    VMBO
    Algemene vakken
    BWI (Bouwen, Wonen en Interieur)
    Dienstverlening en Producten
    Economie en ondernemen
    Horeca, Bakkerij en Recreatie
    ICT
    Mediawijsheid
    Office 365
    Produceren, Installeren en Energie
    Sociaal-emotionele vaardigheden
    Sport & Bewegen
    Zorg en welzijn
    PRO/VSO
    Algemene vakken
    Ik, leren en werken
    Loopbaanoriëntatie
    Mediawijsheid
    Moderne vreemde talen
    Seksuele vorming
    Sociaal-emotionele vaardigheden
    Zorg en welzijn
    Alle lesmethodes
    Allround
    Angerenstein
    Be Sports-Minded
    Boom Burgerschap
    Boom Nederlands voor het mbo
    BrinkmanICT
    Dienstverleningexamens
    Edu4all
    Factor-E Dienstverlening
    Factor-E HZW
    Keuzedelen mbo
    Knowhow | Business
    Leefstijl
    MAND MAximaal NeDerlands
    Mbo breed opleiden
    Opleidingen HTM
    Pitch
    Roadmap 365
    Sarphati
    Sarphati | Commercie
    Sarphati | Kopopleidingen
    Sarphati | Ondernemer Handel
    Sportexamens
    Sportitude
    Sterk niveau 2
    StruX
    Tendens
    inORDE
  • Webshop
  • Evenementen
  • Actueel
    • Blogs
    • Nieuws
  • Digitale leeromgeving
  • Goed van start
  • Mijn boom
  • 088 030 1000
  • Contact
  • Teamviewer
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
150+ keuzedelen
20+ lesmethodes voor het beroepsonderwijs
Boom beroepsonderwijs

  • Mijn boom
  • 088 030 1000
  • Contact
  • Teamviewer
  • Lesmethodes
    MBO
    Algemene vakken
    Commercie
    Entree
    Facilitair
    Handel
    Horeca, reizen, leisure
    Hout, timmer, meubel
    ICT
    Keuzedelen
    Kopopleidingen
    Logistiek
    Mediawijsheid
    Nederlands
    Niveau 2 breed
    Office 365
    Ondernemer Handel
    Orde en veiligheid
    Sociaal-emotionele vaardigheden
    Sport & Bewegen
    Toets en Examentrainers
    ZDV | Business services
    Zorg en welzijn
    HAVO/VWO
    ICT
    Mediawijsheid
    Office 365
    Sociaal-emotionele vaardigheden
    Sport & Bewegen
    VMBO
    Algemene vakken
    BWI (Bouwen, Wonen en Interieur)
    Dienstverlening en Producten
    Economie en ondernemen
    Horeca, Bakkerij en Recreatie
    ICT
    Mediawijsheid
    Office 365
    Produceren, Installeren en Energie
    Sociaal-emotionele vaardigheden
    Sport & Bewegen
    Zorg en welzijn
    PRO/VSO
    Algemene vakken
    Ik, leren en werken
    Loopbaanoriëntatie
    Mediawijsheid
    Moderne vreemde talen
    Seksuele vorming
    Sociaal-emotionele vaardigheden
    Zorg en welzijn
    Alle lesmethodes
    Allround
    Angerenstein
    Be Sports-Minded
    Boom Burgerschap
    Boom Nederlands voor het mbo
    BrinkmanICT
    Dienstverleningexamens
    Edu4all
    Factor-E Dienstverlening
    Factor-E HZW
    Keuzedelen mbo
    Knowhow | Business
    Leefstijl
    MAND MAximaal NeDerlands
    Mbo breed opleiden
    Opleidingen HTM
    Pitch
    Roadmap 365
    Sarphati
    Sarphati | Commercie
    Sarphati | Kopopleidingen
    Sarphati | Ondernemer Handel
    Sportexamens
    Sportitude
    Sterk niveau 2
    StruX
    Tendens
    inORDE
  • Webshop
  • Evenementen
  • Actueel
    • Blogs
    • Nieuws
  • Digitale leeromgeving
  • Goed van start

Home » Blogs » Praktische tips: effectiever leren met de leerstijlen van Kolb

Praktische tips: effectiever leren met de leerstijlen van Kolb

VMBO

Je merkt het vast in de klas. Niet alle leerlingen leren op dezelfde manier. Elke leerling heeft zijn eigen voorkeur om te leren. Of de theorie over hoe je het beste kunt leren bestaat, betwijfel ik. Maar theorieën over leerprocessen en leerstijlen laten je in elk geval nadenken over ‘leren’. Daarom in deze blog de theorie over de leercyclus en leerstijlen van Kolb in een notendop. En: effectieve, activerende werkvormen per leerstijl, zodat je in de klas alle leerlingen kunt triggeren om te gaan leren.

De leercyclus van Kolb

Leren. Het is een wonderlijk proces dat eigenlijk nooit stopt. Zo kijkt ook Kolb naar het leerproces. Van elke ervaring kan geleerd worden. Kolb onderscheidt vier fasen/activiteiten in het leerproces:

  • Concreet ervaren (feeling)
  • Waarnemen en overdenken (watching)
  • Abstracte begripsvormen (thinking)
  • Actief experimenteren (doing)

Deze vier leeractiviteiten volgen elkaar in vaste volgorde op. Wanneer je echt wilt leren, maakt het niet uit met welke activiteit je start. Belangrijk is dat je alle activiteiten doorloopt en dat je dat doet in de juiste volgorde.

Voorbeeld

1. Stel dat de leerling een biefstuk moet leren bakken. Sommige leerlingen leren door eerst samen met de docent een biefstuk te bakken (ervaring). Doordat de docent uitlegt wat je waarom moet doen, kan de leerling een beeld vormen over het bakken van een biefstuk en de bereidingstechniek bakken (overdenken en begripsvorming). Vervolgens kan hij zelf een biefstuk bakken en kijken wat er gebeurt (experimenteren). Door zelf te gaan bakken, doet hij weer ervaringen op, waarop hij weer kan reflecteren en die weer bijdraagt aan de begripsvorming.

2. Een leerling kan ook leren door meteen een biefstuk in de pan te leggen (experimenteren). Hij kijkt dan wat er gebeurt (ervaring) en kan nadenken waarom dat gebeurt (overdenken). Door na te denken over bijvoorbeeld andere vleesbereidingen, krijgt hij een idee over de bereidingstechniek bakken (begripsvorming).

Bron: http://robsegers.blogspot.nl/2013/04/kolb-caluwe-en-vermaak.html

De leerstijlen van Kolb

Aan de hand van de leercyclus stelde Kolb nog een model vast: het leerstijlenmodel. Op de verticale as zet hij abstract leren tegenover concreet leren. Op de horizontale as zet hij actief leren tegenover reflectief leren. Door de assen in de leercyclus te plaatsen ontstaan er vier kwadranten. Elk kwadrant staat voor een leerstijl. De vier leerstijlen die Kolb onderscheidt zijn:

  • De doener > leert het liefst door te experimenteren en te ervaren. Lekker dingen uitproberen. Hij is praktisch ingesteld.
  • De dromer > bekijkt iets graag vanuit verschillende invalshoeken. Hij kan daardoor met veel oplossingen komen.
  • De beslisser> plant zijn taken graag en zoekt naar de oplossing. Hij brengt structuur aan.
  • De denker > zoekt naar de logica. Kan goed redeneren en zoekt naar algemeen geldende regels. Wil de regels vervolgens graag testen in de praktijk.

Leerstijlen en werkvormen

Fijn, je hebt alle leerstijlen van Kolb in de klas zitten. Hoe zorg je dat je iedereen uitdaagt om die leercyclus te doorlopen? Hieronder per leerstijl geschikte werkvormen. Voor sommige werkvormen zijn leuke digitale tools beschikbaak. Check de linkjes!

Doener:
– Experimenten uitvoeren
– Strips maken
– Rollenspel doen
– Interviewen

Dromer:
– Mindmap maken
– Rollenspel schrijven
– Discussie voeren
– Infogrpahic maken

Beslisser:
– Probleem oplossen
– Speurtochten
– Quizzen
– Tijdlijnen maken
– Invuloefeningen

Denker:
– Informatie verzamelen en vergelijken
– Samenvatting maken
– Onderzoeksvraag beantwoorden
– Debatteren

Natuurlijk zijn er veel meer werkvormen mogelijk! Vraag ook je leerling eens hoe hij graag met de stof aan de slag wil. Daar heeft hij vast een idee over (en nee: niet is geen optie ;)).

leerstijlen , vmbo , werkvormen

Boom beroepsonderwijs
Het delen van kennis over het beroepsonderwijs, het volgen van ontwikkelingen en het bieden van lesmateriaal, handige tools en inspiratie zit in onze genen. Dag in dag uit, zowel online (via artikelen, video’s, social media en downloads) als offline (via boeken en events).

Lees Interacties

Reacties

  1. Mark zegt

    27 februari 2018 om 12:05

    Bedankt voor het heldere schema op de vier assen. Hierdoor zie ik meer verband tussen de vier leerrollen. Echter, de volgorde daaronder van doen, dromen, beslissen en denken houdt dan geen steek. Zou doen, dromen, denken, beslissen (ook wel durven genoemd) niet logischer zijn?

    Beantwoorden
  2. Baukje Visser zegt

    17 maart 2018 om 21:58

    Hoi Mark,

    Dank je wel voor je reactie. Ik snap je opmerking niet helemaal. Bedoel je dat beslissen en denken in het overzicht van plaats moeten wisselen?

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Neem contact op
088 030 1000
klantenservice@boom.nl
Algemeen
  • Over ons
  • Onderhoud en storingen
  • Vacatures
  • Contact
  • Webshop
Voorwaarden
  • Algemene voorwaarden
  • Cookieverklaring
  • Privacy policy
  • Disclaimer
Voor docenten
  • Mijn account
  • Teamviewer
Volg ons
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

Onderdeel van Koninklijke Boom Uitgevers

Terug naar boven

Meldingen

×
×
×
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

×