Van beveiligers wordt steeds meer proactief handelen verwacht. Een belangrijk onderdeel van het nieuwe KD. Hoe gaat proactief beveiligen in de praktijk? En wat zijn ingrediënten voor proactief beveiligen in de les?
Alle beveiligingsmaatregelen ten spijt, de meest effectieve methode om een kwaadwillende te slim af te zijn is; denken als de tegenstander. Met beveiligingsmaatregelen verleng je de voorbereidingstijd van een indringer, maar als hij echt wil gaat de crimineel zijn doel bereiken. Met proactief beveiligen weet je de voorbereiding van de crimineel te stoppen. De mens is de succesbepalende factor in de beveiliging.
‘Want alleen een beveiliger kan denken als een indringer.’
Jan van Twillert is eigenaar van OrcaSecure. Hij is ervan overtuigd dat incidenten kunnen worden voorkomen door inzicht te verkrijgen in het integrale proactieve beveiligingsproces, het invullen van de randvoorwaarden voor een succesvolle implementatie en het borgen van de kwaliteit van de actoren in het beveiligingsproces. Tijdens de Maak werk van onderwijs Masterclass week deelde hij zijn kennis.
Jan is betrokken bij de ontwikkeling van de inORDE leermiddelen 2021. In de methode worden naast theorie verschillende opdrachten en casuïstiek aangeboden om te oefenen in de klas.
Proactief beveiligen
De definitie van proactief beveiligen is er één waar veel belangrijke elementen inzitten. Het wordt omschreven als het uitvoeren van een dreiging assesment ten aanzien van een persoon, voorwerp of situatie op basis van (norm) afwijkingen in relatie tot een werkwijze (modus operandi) van de tegenstander.
Wat is normaal?
Proactief beveiligen begint bij het constateren van een afwijking van wat je verwacht. Dat kan zowel betrekking hebben op gedrag, maar ook op bezittingen, uiterlijk voorkomen, documenten, situatie of een verhaal. Belangrijk is dus dat je wel weet wat je mag verwachten, wat is de norm? Een keurig gekleed persoon rennend in een bankgebouw is wat anders dan een keurig gekleed persoon rennend op een station. Hij moet waarschijnlijk de trein halen, dat komt vaker voor op een station en is ook logisch. Extra moeilijkheid is nog dat wat de norm is kan verschillen, de norm is tijd, plaats en cultuur afhankelijk. Beveiligers moeten dus goed weten wat de norm is in de omgeving waar ze werken.
Crimineel planningsproces
Iedereen die kwaad wil, doorloopt een standaard proces. Eerst wordt het doel gemarkeerd, dan wordt informatie verzameld, een surveillance ter plaatse uitgevoerd, een planning gemaakt, worden middelen verzameld, wordt er geoefend en getraind en dan gaat de actie beginnnen. De laatste stap is dan de vlucht. En stap 2 en stap 3 zijn de momenten dat de proactieve beveiliger moet toeslaan. De tegenstander is dan in beeld en als deze fase verstoord wordt, weet de tegenstander dat hij gezien is. Om te weten welk gedrag bij het informatie verzamelen en het ter plaatse opnemen van de locatie hoort, moet je denken als vanuit het perspectief van je tegenstander. Proactief beveiligen in de praktijk en in de les.
‘Stel je bent zelf een crimineel, wat zou jij willen weten? Aan welke informatie heb je behoefte en wat wil je van de omgeving zien? Een leuke oefening om met studenten particuliere beveiliging te doen.’
Gastvrijheid en beveiliging gaan hand in hand
Zelfs de meest relaxte criminelen die iets van plan zijn vinden het niet fijn om aangesproken te worden. Uiteraard hebben ze een smoes (cover) voorbereid, maar door goed door te vragen kan achterhaald worden of iemand iets met een goede of kwade intentie doet. Door een tegenstander aan te spreken, voelt hij zich betrapt. Blijken er geen verkeerde intenties te zijn, dan wordt aanspreken als klantgericht ervaren. Het aanspreken van een persoon – die wordt gezien in verband met een verdachte indicator – wordt security questioning genoemd.
‘Security questioning kun je leren en moet ook veel geoefend worden in de opleiding tot beveiliger. Want leugens kun je niet zien, leugens kun je wel horen.’
Security questioning is trouwens echt wat anders dan ondervragen. Security questioning is gericht op het contact maken en het voeren van een gesprek. Bij ondervragen is er sprake van een verhoor.
Sequrity questioning | Ondervragen |
Een gesprek | Een verhoor |
Detecteren van intentie | Detecteren van middelen |
Gericht op ontkrachten/ verifiëren | Een zaak opbouwen |
Een dreiging kapotmaken | Beschuldigen |
Bereidwillige toon | Gebiedende toon |
Security questioning is voor een beveiliger sowieso lastiger dan voor een ander persoon. Een beveiliger staat door het dragen van een uniform eigenlijk 1 – 0 achter als het gaat om maken van contact en het voeren van een gesprek. Maak studenten daar bewust van.
Het webinar zien? Ga naar de Maak werk van Onderwijs Masterclassweek>
inORDE is dé lesmethode voor MBO studenten Particuliere Beveiliging niveau 2 en 3
Met inORDE bereidt jouw student zich optimaal voor op het SVPB-examen. Deze methode is speciaal ontwikkeld voor het MBO, het leren maken we zo makkelijk mogelijk met passend taalgebruik en een heldere structuur.
Wil je weten hoe proactief beveiligen in de herziene versie van inORDE aan bod komt? Neem dan contact op met b.visscher@boom.nl
Geef een reactie