Beroepsopleidingen werken meestal met een curriculum; zo’n curriculum wordt eens in de zoveel tijd herzien –bijvoorbeeld bij ontwikkelingen op vakinhoud of vanwege
een nieuwe onderwijsvisie – of er wordt een heel nieuwe opleiding ontworpen. Een curriculumherziening of curriculumontwerp is van alle tijden en belangrijk voor een
kwalitatieve uitvoering van het beroepsonderwijs. Daar kunnen we niks nieuws over schrijven.
Maar hoe ontwerp en ontwikkel je een kwalitatief curriculum voor een beroepsopleiding? En hoe pak je zo’n proces gestructureerd aan? Dit is een actueel vraagstuk dat binnen veel docententeams speelt. We zien dat de benodigde onderwijskundige basiskennis om
krachtige curricula te ontwerpen en ontwikkelen soms fragiel is of ontbreekt in teams. Dat is ook best logisch; lesgeven doet een docent elke dag, maar een curriculum wordt doorgaans eens in de vijf tot zes jaar herzien. Het ontwerpen of ontwikkelen van curricula vraagt dus om andere kennis en vaardigheden dan het lesgeven. Hoe pak je dit aan? Welke overwegingen maak je en hoe neem je je team mee in dit proces? Daarover kunnen we wél een en ander vertellen.
Ondersteuning bij curriculumherziening
Om docenten te ondersteunen bij een curriculumherziening of nieuw ontwerp,
ontwikkelden wij in de afgelopen jaren een praktische methodiek: de Krachtig Curriculum
Methodiek (KCM). Deze methodiek bestaat uit vijf iteratieve fasen en biedt teams structuur
en houvast om het proces gericht te doorlopen met als resultaat een kloppend en volledig
curriculumontwerp. Vanuit dit ontwerp kunnen teams het onderwijs ontwikkelen en gaan
uitvoeren. Het curriculumontwerp is de basis voor actueel, doordacht en samenhangend
onderwijs dat past bij de doelgroep. Onderwijs dat de student echt goed voorbereidt op
de beroepspraktijk.
Marieke van den Hout & Karin van Beek
Met Daadkracht.
De Krachtig Curriculum Methodiek is een praktische methodiek die docententeams ondersteunt bij het volledige proces van kwalitatief beroepsonderwijs (her) ontwerpen; van analyseren,
Boom Beroepsonderwijs ondersteunt De Krachtig Curriculum Methodiek om Samen werk te maken van onderwijs
ontwerpen, ontwikkelen en implementeren tot het evalueren. Deze werkwijze is inzetbaar op elk (NLQF-)niveau binnen het mbo en hbo en toepasbaar binnen elk domein.
Geef een reactie