Dacht je dat het werk van een educatief auteur simpel was? Niets is minder waar. Behalve gedegen kennis van je vak, van algemene didactiek en vakdidactiek moet je nog meer in huis hebben. Hoe schrijf je bijvoorbeeld teksten die ook geschikt zijn om van een beeldscherm te lezen? Hoe schrijf je überhaupt op het goede niveau? Hoe spreek je 21st century skills aan? En welke combinatie van media kun je beste inzetten? Kortom, hoe maak je modern en aantrekkelijk lesmateriaal? Daar besteden we op Maakwerkvanonderwijs.nl in een aantal artikelen aandacht aan. Handig voor als je zelf lesmateriaal maakt. En welke docent doet dat niet?
Overzicht artikelen binnen deze special:
6 tips om lesmateriaal aan te passen aan het niveau van de student
Ga je hoog over of leg je contact met je studenten? Het taalgebruik in het onderwijs blijkt vaak te ingewikkeld. Het niveau ligt te hoog. Met andere woorden: voor je het weet, vlieg je als schrijver (maar ook als spreker) van studieteksten hoog, heel hoog over. Zes tips om in contact te blijven met je studenten.
Schrijven voor het beeldscherm. 4 tips!
Denk jij ook nog dat we teksten netjes van begin tot eind lezen? Lineair dus? In de jaren tachtig van de vorige eeuw is daar onderzoek naar gedaan door de Duitse marketingpionier professor Siegfried Vögeler. Zijn inzichten staan nog steeds overeind. Wat kun je als maker van studiematerialen leren van Vögeler? Zijn deze inzichten toepasbaar op de manier waarop je studieteksten het beste opbouwt en vormgeeft? Een viertal aanbevelingen.
Zo pas je 21st century skills toe in lesmateriaal
Iedereen heeft het erover: 21st century skills. Maar wat moet je ermee in de klas? Een jaar geleden schreef ik er hier al over. Met name over de mogelijkheden die eduScrummen biedt. Ik ben er nog steeds enthousiast over. Toegegeven, daar komt wel het nodige bij kijken. Maar wat als je klein wilt beginnen, wat dichterbij huis wilt blijven? Een paar tips.
Mix & match multimedia in je lesmateriaal. 6 tips!
‘Hoor mij, lees mij, kijk mij!’ Er is een niet-aflatend gevecht gaande om aandacht. En alle middelen lijken geoorloofd: telefoons knipperen en pingelen zich bijvoorbeeld wezenloos. En niet alleen telefoons. Wat kun je als maker van lesmateriaal doen om de aandacht te trekken, te richten en vast te houden zodat de stof maximaal overkomt? De concurrentie is hevig. Kortom, wat kun je doen om die schaarse aandacht goed te managen? Welke mediamix kies je? Zes tips.
Geef een reactie