Tijdens MBO City, november 2016, heeft de MBO Raad samen met Cinop een stappenplan Keuzedeelexaminering gepresenteerd. Op basis daarvan kunnen roc’s vrij eenvoudig zelf examens samenstellen. Niet geheel toevallig was ik bij de presentatie aanwezig en heb ik de belangrijkste informatie opgetekend in deze blog.
Opvallend voor mij was overigens dat het beoordelingsmodel van Edu’Actief, dat wordt meegeleverd als service bij alle keuzedelen, goed aansluit bij het portfolio-examen dat nadrukkelijk wordt aanbevolen in de gepresenteerde stukken.
Stappenplan
- Bekijk en beschrijf de algemene aspecten van het keuzedeel
- Bepaal de essentie van het keuzedeel
- Zie toelichting keuzedeel: wat is de bedoeling?
- Inhoud: wat moet de student die keuzedeel goed beheerst bij uitstek kennen, kunnen en doen?
- Maak keuzes en beschrijf de essentie.
- Check: Hebben we hiermee de relevantie? Is dit representatief voor het keuzedeel?
- Beschrijf globaal wat beoordeeld wordt
- Bepaal welke examenvorm(en) het beste aansluiten
- Proeve van bekwaamheid
- Kennisexamen
- Portfolio-examen
Wat kun je meten/beoordelen d.m.v. deze examenvorm:- Zaken die niet op één moment te beoordelen zijn, omdat het een proces betreft (en dat komt vaak voor in de praktijk)
- Bewustwording, groei, ontwikkelen van leervermogen en studievaardigheden en 21e eeuw vaardigheden, creativiteit, projectmatig werken, samenwerken, doorlopen van een creatief (productie) proces
- Criteriumgericht interview
- Presentatie
- Bij meerdere examens: bepaal de onderlinge weging
Dilemma’s die hier optreden zijn:- Hoe groei beoordelen?
- Soms veel kerntaken en maar 240 sbu beschikbaar
- Wat is verantwoorde keuze?
- Roc maakt bovenstaande keuzes na goede afweging.
- Bepaal de haalbaarheid van het examen
- Examenplan en -instrumenten ontwikkelen.
Meer gedetailleerde informatie
– www.ihks.nl
– www.examineringmbo.nl
– www.edu-actief.nl/keuzedelen-mbo
Geef een reactie