Hoe blijf je als docent je studenten binden en boeien? Op deze veelgestelde vraag is ‘een goede en enthousiaste docent’ (meer dan) de helft van het antwoord, maar als uitgevers leveren we natuurlijk ook een bijdrage aan het binden en boeien van studenten door middel van aantrekkelijk lesmateriaal. Zo maken wij al meer dan 25 jaar leermiddelen voor het beroepsonderwijs.
Wij stellen ons daarbij geregeld de vraag: Wat zijn anno nu goede leermiddelen? Het antwoord daarop ligt voor de hand, namelijk bij onze klanten, in dit geval de handelsscholen. Er zijn heel wat handelsscholen en we hebben er dan ook heel wat bezocht. Zo spraken we met docenten, teamleiders en directeuren. Wat er bij deze bezoeken boven de tafel kwam was dat het huidige leermiddelenaanbod tamelijk theoretisch is. Er zijn wel BPV-opdrachten en vaardigheidsoefeningen, maar er was nog geen aanbod waarbij alle drie de componenten samenkwamen in de context van het beroep.
Met een werkgroep vanuit het handelsonderwijs hebben een didactisch concept opgezet wat is omgedoopt tot opdrachtgestuurd onderwijs. Dit is teruggekoppeld aan de scholen en de respons hierop was positief. Het concept is uitgewerkt in pilotmateriaal voor niveau 2 en ge-pilot bij ROC Nijmegen, ROC van Twente en het Da Vinci College. De pilot is succesvol uitgevoerd en na een aantal aanpassingen rollen nu de eerste thema’s en beroepsproducten van de band.
Opdrachtgestuurd onderwijs is het werken van studenten aan uitdagende opdrachten in de context van hun toekomstig beroep. Via opdrachten en eigentijdse werkvormen wordt de student meegenomen in realistische beroepssituaties waarin een concrete taak moet worden uitgevoerd. Op deze manier identificeert de student zich met zijn toekomstige rol in de beroepspraktijk.
Onderzoek en ervaring leren dat dit sterk motiveert en dat de student bereid is zich de noodzakelijke kennis en vaardigheden eigen te maken om de opdracht succesvol uit te voeren. Uit de eerste uitkomsten van de pilot blijkt dat opdrachtgestuurd onderwijs helpt dat studenten sneller en beter begrijpen wat de link is tussen de behandelde (vak)kennis en (beroeps)vaardigheden en de beroepspraktijk. Hiermee is hij of zij klaar voor de proeve van bekwaamheid.
Meer weten over waarom opdrachtgestuurd onderwijs werkt? Bekijk hier de handleiding, of neem contact op met een van onze adviseurs.
Opdrachtgestuurd onderwijs is per schooljaar 2022-2023 zonder extra kosten onderdeel van de nieuwe (deel)bundels en geïntegreerd met de herziene leermiddelen.
Geef een reactie