Het keuzedeel Ondernemend gedrag (niveau 3 en 4) wordt op dit moment het meest aangeboden binnen mbo-opleidingen. Dat blijkt uit de Rapportage Monitor Keuzedelen van Herziening MBO. Vorig jaar stond het keuzedeel Ondernemend gedrag nog op de derde plek in de keuzedelen top 20.
928 keer aangeboden
In het keuzedeel Ondernemend gedrag leren studenten hoe ze zich ondernemend kunnen gedragen. Hoe ze initiatief nemen en hoe ze oog krijgen voor mogelijke verbeteringen. Het populaire keuzedeel is 928 keer in het aanbod bij een opleiding opgenomen.
Ondernemen is populair
Dat ondernemen een populair thema is blijkt uit de rest van de keuzedelen top 20. Ook de keuzedelen Oriëntatie op ondernemerschap, Ondernemerschap mbo en Ondernemend gedrag (niveau 1 en 2) worden vaak door opleidingen aangeboden. Niet geheel onverwacht overigens, omdat deze keuzedelen aan veel kwalificaties zijn gekoppeld. Daardoor zijn ze in te zetten bij diverse opleidingen.
Top 20
De keuzedelen top 20 ziet er ten opzichte van vorig jaar oktober iets anders uit. Er staan vijf nieuwe keuzedelen in de top 20. Het getal tussen haakjes geeft aan op welke positie het keuzedeel in oktober 2016 stond.
01. (03) Ondernemend gedrag (niveau 3 en 4)
02. (05) Oriëntatie op ondernemerschap
03. (02) Engels in de beroepscontext A2
04. (01) Voorbereiden hbo
05. (12) Digitale vaardigheden basis
06. (06) Ondernemerschap mbo
07. (08) Ondernemend gedrag (niveau 1 en 2)
08. (07) Duurzaamheid in het beroep C
09. (09) Duurzaamheid in het beroep B
10. (04) Duits in de beroepscontext A2
11. (10) Duurzaamheid in het beroep D
12. (19) Digitale vaardigheden gevorderd
13. (20) Rekenen 3F
14. (16) Inspelen op innovaties (niveau 3)
15. (–) Internationaal I: bewustzijn (interculturele) diversiteit
16. (–) Nederlands 3F
17. (–) Verrijking leervaardigheden
18. (18) Inspelen op innovaties (niveau 4)
19. (–) ARBO, kwaliteitszorg en hulpverlening (niveau 2)
20. (–) Engels in de beroepscontext B1
Rapportage Monitor Keuzedelen
Herziening MBO publiceert twee keer per jaar een monitor om zichtbaar te maken hoe keuzedelen zich ontwikkelen. 56 bekostigde en 15 niet-bekostigde scholen doen mee aan het onderzoek. Het onderzoekt geeft een eerste beeld van hoe de keuzedelen worden ingezet. Het is nog te vroeg om conclusies te verbinden aan het eerste aanbod en de eerste keuzes die door studenten worden gemaakt.
[alert color=”green” icon=”fa-download”]Rapportage Monitor Keuzedelen[/alert]
Geef een reactie