Tijdens zijn studie Politicologie kwam uitgever Elmer Smith toevallig voor de klas te staan in het handelsonderwijs. Dit beviel zo goed, dat hij na zijn studie docent werd in het mbo retail. Uiteindelijk maakte hij de overstap naar een uitgeverij. Deze uitgeverij ging failliet en Elmer kreeg de kans een doorstart te maken onder de naam Uitgeverij Sarphati. In 2020 werd Sarphati onderdeel van Boom beroepsonderwijs.
We spraken Elmer over zijn visie op mbo-onderwijs en de lesmethode Sarphati | Retail, waar hij nog altijd uitgever van is.
De docent centraal
Elmer stond jarenlang zelf voor de klas. Hij heeft dan ook een heldere visie op onderwijs. Elmer: “Een goede docent is méér dan de helft van het succes. Ik kan als uitgever het beste lesmateriaal maken, maar uiteindelijk heb je in het eindresultaat wat de student boekt maar een bescheiden rol. Tegelijkertijd kun je als uitgever wel veel betekenen als voor docenten. Ik geloof heel erg dat we de docent centraal moet stellen, hen ontzorgen, inspireren en met anderen in contact te brengen”.
Opdrachtgestuurd onderwijs
Een ander onderdeel in het uitgeverschap waar Elmer veel waarde aan hecht, is co-creatie. Zo ontwikkelde hij samen met het retail-team Opdrachtgestuurd onderwijs. Tijdens een rondgang bij docenten bleek het binden en boeien van studenten een probleem. In 2018 is daarom een ontwikkelteam opgericht. Elmer: “We zijn met een aantal docenten om tafel gegaan. Uiteindelijk hebben we er zo’n twee jaar over gedaan om een concept te ontwikkelen wat nu Opdrachtgestuurd onderwijs is”.
Elmer: “We hebben voor dit concept voortgeborduurd op wat we al hadden. Maar we hebben daar wat extra’s aan toegevoegd, namelijk authentieke beroepsopdrachten”. In deze opdrachten worden studenten meegenomen in realistische beroepssituaties. Op de vraag waarom deze vorm van onderwijs werkt, antwoord Elmer: “Omdat de opdrachten gekoppeld zijn aan vakkennis en vaardigheden, hierdoor zijn studenten veel meer gemotiveerd voor de vakinhoud. Ook moeten ze veel samenwerken, waardoor ze van elkaar kunnen leren”.
Elmer vergelijkt Opdrachtgestuurd onderwijs met autorijden: “Je moet de verkeersregels kennen (kennis), je moet het gaspedaal kunnen bedienen (vaardigheden). Maar ook al ken je de regels en ben je vaardig in het rijden, dat maakt je nog niet meteen een goede automobilist. Er komt ook een stukje houding bij kijken en je moet het grotere plaatje kunnen zien. Studenten moeten ook weten waaróm het aanleren van bepaalde kennis en vaardigheden belangrijk is”.
De kracht van Sarphati | Retail
Vanaf schooljaar 2022-2023 is Opdrachtgestuurd onderwijs onderdeel van de leermiddelen van Sarphati | Retail. Opdrachtgestuurd onderwijs is een nieuwe manier van onderwijzen. Maar Sarphati | Retail onderscheid zich op meer vlakken van andere lesmethodes. Elmer: “Ik noem het eigenlijk nooit een methode, dat verondersteld dat je een beginpunt hebt en een eindpunt. Ik zeg liever: we hebben een aanbod van leermiddelen. Dat is de kracht van wat wij hebben gemaakt, het zijn een soort van Duploblokken, daar kunnen ze zelf mee bouwen. Het is heel compleet en heel uitgebreid, maar je hoeft niet alles te gebruiken. Dat maakt dat bijna elke school ermee kan werken.
Meer weten over Opdrachtgestuurd onderwijs? Download de handleiding.
Sarphati | Retail maakt de student klaar voor een veranderende arbeidsmarkt of doorstroom naar het hbo. Wij houden de veranderingen in het beroepsonderwijs en op de arbeidsmarkt voor jou in de gaten en maken hierbij leermiddelen die echt aansluiten.
Geef een reactie