Sport levert prachtige momenten op en sport is leuk om te doen! Het heeft maatschappelijke waarde, sport biedt kansen voor een gezonde leefstijl, sociale contacten en kan bijdragen aan emotionele ontwikkeling. Vanuit maatschappelijk perspectief is het belangrijk om kinderen en jongeren te laten ervaren dat sport leuk is om te doen en dat ze succes kunnen hebben. De sportomgeving kan worden opgevat als een derde opvoedingsmilieu, naast het gezin en school. Het is belangrijk dat de volwassenen in de jeugdsport (pedagogische) kennis en vaardigheden hebben om een veilig sportklimaat te kunnen creëren voor kinderen en jeugd.
Afgelopen jaren werd duidelijk dat die veilige omgeving niet altijd vanzelfsprekend is. Er kwamen veel misstanden naar boven over lichamelijke en psychische mishandeling in de sportwereld. Zo deden veel turnsters en triatlon topatleten hun verhaal over hoe ze gekleineerd en geslagen werden. Er was geen ruimte voor vermoeidheid, blessures of andere gevoelens.
Als gevolg nam de turnbond strenge maatregelen om een veilig sportklimaat te waarborgen, waarin geen sprake is van vernederingen, pesterijen en intimidatie. De Triathlonbond trad af en ook in andere takken van de sportwereld ontstond er veel oproer.
Nu er bekend is hoe onveilig de sportwereld doorgaans is, willen sportbonden en clubs er alles aan doen om veiligheid te creëren. Voor de Coördinator buurt, onderwijs en sport is daarvoor ook een keuzedeel ontwikkeld.
Keuzedeel Veilig sportklimaat
In het keuzedeel Veilig Sportklimaat leert de student om een veilig sportklimaat te creëren tijdens sport- en beweegactiviteiten en met het oog op verschillende doelgroepen. Daarnaast leert hij mee te werken aan een veilig sportklimaat binnen de sportorganisatie. Hij ziet kansen binnen de organisatie om het veilige sportklimaat te verbeteren en draagt het belang van een veilig sportklimaat binnen de organisatie uit. Lees hier meer >
Geef een reactie