Elk mens wil ergens goed in zijn! Als je weet waar je goed in bent, ben je vaak gemotiveerd daar nog beter in te worden. Als je deze gedachte als uitgangspunt neemt, kun je hierop inspelen en lukt het jou wellicht beter leerlingen te motiveren en naar een hoger plan tillen. Appelleer aan de behoefte van je leerling ergens goed in te zijn, competent te zijn.
Hierbij horen vragen als:
– Waar ben je goed in?
– Wat zou je graag willen doen?
– Waar ligt jouw passie, jouw gedrevenheid?
– Wat heb je nodig om daar beter in te worden?
– Hoe kun je anderen het bewijs leveren dat je goed in iets bent?
– Hoe maak je jezelf aantrekkelijker voor de opleiding/school waar je graag naartoe wilt?
Bij ‘ergens bekwaam in zijn’ hoort ook het vermogen hebben zelfstandig je weg te vinden, moeilijke vraagstukken op te lossen, samen te werken enzovoort. Oftewel, met de randvoorwaarden overweg kunnen die nodig zijn om dat te doen waar je goed in bent.
Door jouw leerling steeds te bevestigen in wat hij of zij kan, waar hij of zij bekwaam in is, verlopen leerprocessen sneller, interessanter en rijker. De leerling zal steeds meer zelfvertrouwen krijgen.
In het onderwijs wordt veel kennis afgetoetst, maar als je de toets hebt gehaald wil dat nog niet zeggen dat je ergens goed in bent. Bekwaamheid gaat verder dan dat. Vooral via gevarieerde werkervaringen kan die bekwaamheid zich laten zien. Het je eigen maken van een proces gaat vaak natuurlijk als er oprechte interesse is, motivatie van binnenuit. Denk aan een kind wat iets interessants ziet en daar uit zichzelf van alles over wil weten.
Om deze motivatie, dit plezier in leren naar boven te brengen is het nodig dat je zelf ook de ruimte neemt jouw expertise en talenten in te zetten. Je bent dan een levendig en overtuigend voorbeeld voor je leerlingen.
Geef een reactie