De wereld staat stil. Althans, zo lijkt het als je op straat loopt. Maar juist nu blijkt ICT een enorm belangrijke rol te spelen. Zeker in het onderwijs schiet het gebruik van ICT uit de grond.
Scholen die de stap niet of nauwelijks durfden te maken, moeten nu wel. Leerlingen en studenten zitten allemaal thuis te werken en programma’s als Teams en Zoom zijn populairder dan ooit. Velen hadden niet eerder gehoord van die programma’s, maar nu kennen veel ouders en kinderen ze wel.
Onlangs sprak ik een universitair docent. Hij vertelde mij dat de mogelijkheden op zijn universiteit er al een tijd lagen, maar dat er eigenlijk geen gebruik van werd gemaakt. Nu de noodzaak er is, is het snel opgestart en persoonlijk ziet hij wel de voordelen van deze manier van werken. Als ik iets positiefs uit deze periode moet halen, dan is het dat ik zie dat het onderwijs in rap tempo digitaliseert en andere vormen van lesgeven aan het ontdekken is.
Leerlingen werken onderling ook op een andere manier samen omdat fysiek contact nauwelijks mogelijk is. Ze houden contact via sociale media of binnen Teams en Zoom. In het ICT-onderwijs is er digitaal veel mogelijk, denk bijvoorbeeld aan studenten die samen aan een app of website werken. Iets wat met behulp van WordPress heel goed kan. Je kunt meerdere gebruikers instellen en samen aan verschillende onderdelen werken. De uitgave Websites bouwen met WordPress gaat daar dieper op in.
Wanneer opdrachten stap voor stap worden uitgelegd en leerlingen onderling en op afstand kunnen overleggen over de verdeling van deze opdrachten, kunnen ze prachtige websites creëren. Zeker als studenten ervoor kiezen hun eigen kracht en expertise in te zetten. De ene student is nu eenmaal beter in programmeren, terwijl de andere meer het creatieve brein is binnen een ICT-productie.
ICT in het onderwijs en ICT-onderwijs zijn een stap dichterbij elkaar gekomen, wat veel mooie uitdagingen biedt voor de toekomst. Ik ben benieuwd of het onderwijs definitief gaat veranderen in het nieuwe schooljaar.
Geef een reactie