Het consumentengedrag is sinds de uitbraak van het coronavirus in 2020 flink veranderd. Mensen gingen meer online kopen, kregen andere behoeften en aankoopprioriteiten en gingen anders met hun geld om. Verschillende winkels, zowel online als offline, hebben de crisis niet overleefd terwijl andere winkels juist floreerden. Thuiswinkel.org stelde samen met de Hoge School van Amsterdam de Corona Web Traffic Tracker op, waarin de websitebezoeken in verschillende sectoren sinds maart 2020 wordt bijgehouden.
Of de veranderingen blijvend zijn of dat alles uiteindelijk weer terugkeert naar hoe het was, is nog onduidelijk. Zeker als je de ontwikkelingen in de websitebezoeken onder de loep neemt.
Een jaar geleden
Als we kijken naar maart 2020, dan waren het vooral bedrijven die niet langer open mochten die een flinke daling in hun websitebezoekers zag. Denk hierbij aan bioscopen, restaurants, sauna’s en musea. Ook in de sectoren waarin bedrijven wel open mochten zijn, maar er toch voor kozen om tijdelijk te sluiten (pretparken, hotels, etc.), nam het websiteverkeer af.
Doordat mensen in deze tijd voor andere vervoerswegen kiezen, nam ook het websitebezoek af bij het openbaar vervoer, autoverhuurders en vliegtuigmaatschappijen.
Toch was er ook een fors aantal sectoren dat het websiteverkeer zag stijgen, zoals online drogisterijen (bezoek steeg met wel 108%!), supermarkten en maaltijdboxen.
Deze afnames blijven in april enigszins hetzelfde, al veel handwerksites, tuincentra en bouwmarkten het bezoekersaantal op hun website flink zien stijgen.
In mei verandert er het een en ander, omdat mensen weer naar de kapper mogen en rijles mogen nemen. Omdat het bij de kapper verplicht is om te reserveren, stijgt het websiteverkeer met wel 258% ten opzicht van mei 2019.
Ook in juni 2020 zien bedrijven waarbij het websitebezoek in eerste instantie flink was gedaald, hun bezoekers langzaam terugkomen. Restaurants, musea en bioscopen krabbelen weer langzaam op. De reissector blijft het zwaar hebben, met uitzondering van vakantieparken: Nederlanders gingen in eigen land op vakantie.
De eerder vertoonde pieken bij bijvoorbeeld online drogisterijen, bouwmarkten en tuincentra verdwenen weer uit het zicht. Het websitebezoek van deze sectoren ging terug naar de status quo. Terwijl de pieken zichtbaar bleven bij de sectoren handwerk, fietsenzaken, maaltijdboxen, printerinkt, speelgoed, meubels en bloemen en geschenken.
Anno nu
Anno juni 2021, meer dan een jaar nadat het virus uitbrak, zien de cijfers er weer heel anders uit. De websites van attractieparken, tuincentra en maaltijdbezorgers floreerden in deze maand ten opzichte van 2019. Terwijl het openbaar vervoer, bioscopen en sauna’s nog altijd kampt met een wat mager websitebezoek.
Natuurlijk laat deze analyse enkel de verandering in websitebezoeken zien, wat geen volledige afspiegeling is van hoe bepaalde sectoren hebben gepresteerd sinds maart 2020.
Bron: Thuiswinkel.org
Geef een reactie