Enkele weken geleden ben ik begonnen met werken bij Edu’Actief. De verschillende docentendagen die op dit moment in het land plaatsvinden, zijn een mooie manier om kennis te maken met de methodes en de docenten die ermee werken. Zo was ik van de week samen met ruim 30 docenten aanwezig bij de Edu4all Regiobijeenkomst in de Metaal Kathedraal in Utrecht. Edu4all is onze methode voor de verschillende profielen in het vmbo. Collega en multimedia-expert Marije van der Sar gaf een workshop over het gebruik van multimedia in de klas. Ze besprak diverse apps die je direct in je lessen kunt inzetten.
1. Quizzen met de klas
Veel docenten kennen Kahoot en Socrative. Twee apps waarmee je online een meerkeuzetoets of quiz kunt maken en deze door de leerlingen of studenten in de klas live kunt laten invullen, bijvoorbeeld op hun laptop of mobiele telefoon. Doordat direct zichtbaar is hoeveel leerlingen voor elk antwoord gekozen hebben, kun je heel eenvoudig een klassengesprek starten. Bovendien is elke leerling actief betrokken. Omdat het voorbereiden thuis niet veel tijd kost en er in de klas weinig mis kan gaan, hebben beide apps een lage instapdrempel. Als je leerlingen geen device in de klas hebben, dan kun je ook gebruik maken van de leuke tool Plickers. Een filmpje over hoe dit werkt in de klas kun je hier bekijken.
2. Infographics en verrijkte afbeeldingen maken
Veel leerlingen vinden het makkelijker om informatie visueel tot zich te nemen dan deze zelf te moeten structureren vanuit een grote hoeveelheid tekst. Een goede infographic kan daarbij zeer behulpzaam zijn. De app Piktochart is speciaal ontwikkeld om op een eenvoudige manier een visueel aansprekende infographic te creëren. Piktochart bevat meer dan 600 templates om een snelle start te maken en bevat diverse mogelijkheden om informatie visueel te verduidelijken. De app ThingLink maakt het mogelijk om eenvoudig tekstuele of audiovisuele uitleg aan een afbeelding toe te voegen door middel van hotspots, bijvoorbeeld met weblinks of YouTube video’s. ThingLink is speciaal voor het onderwijs ontwikkeld en bevat diverse tips voor docenten.
3. Spraakinstructie op een leuke manier
Sommige leerlingen reageren beter als ze direct worden aangesproken. De app Voki maakt het mogelijk om niet alleen spraakinstructie op te nemen, maar deze ook te laten uitspreken door een virtueel poppetje, een zogenaamde avatar. Handig om als onderdeel van opdracht op te nemen waar leerlingen bijv. moeten leren te reageren op praktijksituaties, bijvoorbeeld het voeren van een klantgesprek of het reageren op een binnengekomen klacht.
4. Je eigen stripverhaal maken
Met de app Pixton kun je makkelijk een eigen stripverhaal maken. Een leuke manier om een casus neer te zetten of om verslag te doen van een handeling. De website van Pixton bevat diverse tips en ondersteuning voor docenten.
Hoe gebruik je multimedia in de klas?
Als je met multimedia aan de slag gaat, is het belangrijk om te bedenken hoe je dit wilt doen. Je kunt ervoor kiezen om de controle te houden en zelf een infographic of verrijkte afbeelding op te nemen in je instructie. Een stap verder gaat het betrekken van je klas met een interactieve quiz van Kahoot of Socrative. Nog een stap verder gaat het laten creëren van multimedia content door je leerlingen als onderdeel van je lessen. Je kunt ze een casus laten uitwerken met behulp van Voki of Pixton. Denk van tevoren in ieder geval na over wat het doel van de activiteit is, wat leerlingen precies moeten leren en hoe het gebruik van multimedia hierbij kan helpen.
Verder op zoek?
Boven staan de voorbeelden die tijdens de workshop aan de orde kwamen. Allemaal voorbeelden waar je direct mee aan de slag kan. Op het internet zijn diverse andere voorbeelden van leuke en nuttige apps te vinden. Op de website Eduapp.nl staan er een heleboel bij elkaar. Het is zeker de moeite waard om daar een kijkje te nemen.
Gebruik je zelf apps of heb je tips voor ons of je collega’s? Ik hoor ze graag en wil je in dat geval graag uitnodigen om hieronder een reactie te plaatsen.
Bart zegt
Ik vind het echt supergoed dat dit soort initiatieven gedeeld worden. In mijn klas merk ik dat er positief gereageerd wordt op visuele illustraties en dat de kinderen dat snel begrijpen. Ik zou hier graag wat meer mee willen doen..