De coronacrisis is nog steeds het gesprek van de dag, ongetwijfeld ook binnen uw docententeam. Wanneer kunnen we het terras op en hoe gaan we de draad van het gewone leven weer oppakken? Maar als het goed is, spreken we ook over de maatschappelijke impact van Covid-19 en de toenemende kloof tussen (kans)arm en (kans)rijk. En, houden onze jongeren het vol?
Ook in het beroepsonderwijs zijn er de nodige uitdagingen rondom opleiden en beroepspraktijk. Het handelsonderwijs is daarop geen uitzondering. Deze tijd vraagt veel van docententeams en management en met kunst- en vliegwerk wordt hard gewerkt aan actuele vraagstukken.
Waar het beroepsonderwijs een transitie doormaakt, daar doet de retail dat ook en wat voor één! We vragen met dit artikel aandacht voor de lokale ondernemer, de held van de retail.
Zoals altijd zijn er winnaars en verliezers. Het is bekend dat veel retailers het zwaar hebben en dat een flink aantal op omvallen staat, met name in de non-food sector. Het water stond veel kleine ondernemers al aan de lippen. De lock-down blijkt voor hen vaak de genadeklap.
De winnaars zijn super- en bouwmarkten, tuincentra en discounters als Action. Ook online aanbieders profiteren, Amazon nog wel het meest. Wendbaar zijn, toegevoegde waarde (blijven) leveren en gezonde bedrijfsvoering helpen.
Echter, niet alles gaat overal even eerlijk. Van een gelijk speelveld is vaker niet dan wel sprake en sommige retailers houden er ronduit onfrisse praktijken op na. Disruptie is niet iets om trots op te zijn. Medewerkers in de distributiecentra van Amazon droegen luiers om aan de absurd hoge productiviteitsnormen te voldoen.
De lokale ondernemer staat vaak met lege handen. Deze lokale ondernemer wordt hard geraakt door de impact van lock-down en anderhalve meter-economie. Dat terwijl deze met eerlijke retail bezig is, ambachtelijk en lokaal. Zo wordt de plaatselijke voetbalclub gesponsord, heeft het buurmeisje er op zaterdag haar bijbaan en draagt de winkel bij aan een vitaal winkelhart. Deze helden hebben dus alle steun nodig!
Op online media is opgeroepen om aankopen niet uit te stellen en mee te doen met lokale initiatieven. Geen Amazon of Zalando, maar Juffrouw Noot en Hekkers Mode! Deze tijd vraag om creatieve ideeën. Wie kunnen dat beter dan uw eigen studenten? Zij kunnen out-of-the-box denken en hebben een ondernemende inslag. Welke ideeën hebben zij om deze lokale helden te steunen? Door het gesprek aan te gaan komen vast goede plannen boven tafel en kunnen ze wellicht meehelpen. Het is bovendien nog leerzaam ook.
Een opleiding die de student klaarmaakt voor een veranderende arbeidsmarkt of voor doorstroom. Sarphati houdt de veranderingen van morgen voor jou in de gaten en maken de leermiddelen. Zodat jij zonder zorgen kunt richten op het belangrijkste; aandacht voor de student! Meer weten? Klik hier!