Door John Hokkeling en Heleen Kooistra
In het nieuwe Tendens Bediening zijn gastheerschap en communicatie verbonden met elkaar. Want communicatie is het belangrijkste instrument van de gastheer/-vrouw. Communicatie gaat daarbij verder dan gesprekstechnieken. Vooral non-verbale communicatie is een informatiebron voor de gastheer/-vrouw.
De gast
Het lespakket start met de basis: gastvrijheid. En schakelt daarna over op de gast. Wat drijft gasten? We kijken naar de reis van de gast, beleving en verschillende soorten gasten. Als we de gast een beetje begrijpen is het tijd voor de student om aan zichzelf te werken. Wie ben ik eigenlijk als gastheer/-vrouw? wat zijn mijn talenten voor gastvrijheid, mijn waarden en normen en wanneer wordt gastvrij zijn moeilijk voor mij?
Gastheer/-vrouw zijn
Als de basis staat komt de aandacht te liggen op de uitvoering, gastheer/-vrouw zijn. Hoe bouw je relaties met gasten op, hoe ontwikkel je je pro-activiteit, hoe maak je sfeer en hoe ga je om met feedback en kritiek?
Door de gastreis te volgen komen alle horeca-contactmomenten aan bod. We behandelen het gastheerschap bij het ontvangen van gasten, aan tafel, bij het afscheid enzovoort. Hoe kijk je, wat doe je en wat doe je niet om het de gast naar de zin te maken.
Praktijk
Om dit alles praktisch en levendig te maken hebben we vier voorbeeldrestaurants ontwikkeld en zijn er 7 voorbeeldgezelschappen beschreven. Deze gezelschappen zijn te gast in de 4 restaurants waardoor studenten verschillen in wensen en behoeften kunnen verkennen en ook kunnen oefenen in verschillende vormen van serviceverlening. Hiermee ontstaat inzicht en trainen we de student om constant te denken en te handelen door de ogen van gasten.
De beste leerschool om je gastheerschap te ontwikkelen is natuurlijk de praktijk. Door met deze methode een basis te leggen kunnen studenten meer uit deze praktijk halen en kun je als docent in de les praktijksituaties beter uitdiepen.
Ken jezelf: wie ben jij als gastheer/-vrouw?
Goed gastheerschap gaat uit van de persoon. De gast als persoon maar ook de gastheer als persoon. Zelfkennis is een belangrijk aspect bij gastheerschap. Dat geldt ook voor jou als docent. Ook jij neemt je eigen persoonlijkheid en referentiekader over gastvrijheid mee. Het gebruik van deze methode vraagt van jou als docent dat je ook je eigen gastheerschap (naar de student) gaat aanscherpen. Jij bent voor de toekomstige gastheren/-vrouwen het voorbeeld. Wees zelf een boegbeeld in gastheerschap en geniet vooral van dit prachtige vak!
In het nieuwe Tendens Bediening zijn gastheerschap en communicatie verbonden met elkaar. Want communicatie is het belangrijkste instrument van de gastheer m/v. communicatie gaat verder dan gesprekstechnieken. Vooral non-verbale communicatie is een informatiebron voor de gastheer m/v. Lees meer >
Geef een reactie