Een interview met Heleen Kooistra – uitgever Tendens
Al zo’n 20 jaar is Heleen Kooistra uitgever bij verschillende grote en kleine uitgeverijen. Sinds drie jaar is ze uitgever van onder andere de lesmethode Tendens bij Boom Beroepsonderwijs.
We vroegen Heleen naar de veranderingen die onder meer Tendens Keuken, Bediening en MOH hebben ondergaan en naar haar rol als uitgever.
Om te beginnen willen we weten wat Heleen aanspreekt aan de horecabranche. Heleen: “Wat ik heel leuk vind, is dat horeca een vak is waar mensen écht hun passie in leggen. Die liefde voor het vak is zo mooi om te zien. Vakmanschap is heel belangrijk om passie op grote hoogte te brengen. Ik vind het mooi dat ik als uitgever docenten met goede en mooie lesmaterialen kan helpen een basis te leggen onder dat vakmanschap”.
Leren is leuker met Tendens
De manier waarop Heleen deze basis legt onder het vakmanschap, heeft de afgelopen tijd heel wat veranderingen ondergaan. Inmiddels is het Tendens Keuken helemaal vernieuwd en gereed. Het lesmateriaal voor Bediening komt beschikbaar vanaf schooljaar 2022-2023 en de overige lesmethodes van Tendens zijn nog in ontwikkeling.
Op de vraag wat er precies is veranderd (en gaat veranderen) aan Tendens, antwoordt Heleen: “Het leren is veel leuker geworden met Tendens. Dat zie je al direct aan de vormgeving: de frisse, moderne uitstraling maakt de beleving van het materiaal totaal anders. Door de structuur en de didactische opbouw gaan de studenten gemakkelijk door de stof en hebben ze overzicht. Daarnaast hebben we veel praktijk in het lesmateriaal verwerkt. Dat vind je terug in de video’s, de ‘Aan de slag’-opdrachten en de samenwerking met Gastronomixs. En dit kan omdat we het materiaal helemaal digitaal hebben ontwikkeld. Al het materiaal is digitaal beschikbaar. Voor wie wil zijn er nog wel 2 theorieboeken beschikbaar, Warenkennis en Bereidingstechnieken. Voor sommige studenten kan dat het leren makkelijker maken. En, je hebt een heel waardevol naslagwerk in de kast staan, voor later”.
Wat docenten zeggen
Om een goede basis neer te leggen, moet je beginnen bij het begin. De vraag aan Heleen is dan ook: Hoe zijn deze veranderingen tot stand gekomen? Heleen: “Ik ben eerst gesprekken gaan voeren met docenten om hun wensen en behoeften in kaart te brengen. En daarbij heb ik niet de geijkte vragen gesteld als: ‘Wat wil je anders zien in het materiaal?’, maar juist vragen als: ‘Hoe geef je les?’, ‘Waar loop je tegenaan?’ en ‘Hoe zou je willen dat het zou zijn?’. Vervolgens hebben we een vertaalslag gemaakt naar wat er mogelijk is binnen de digitale leeromgeving van Boom Beroepsonderwijs”.
Maar wat zeggen de docenten dan? Heleen: “Eigenlijk twee dingen: ze willen structuur en studenten moeten veel kunnen doen. Het mbo is voornamelijk gericht op doeners. We hebben dit echt geprobeerd zo goed mogelijk neer te zetten in het materiaal. Dus veel structuur, zodat docenten hun lessen makkelijk kunnen opbouwen. Voor studenten is structuur ook heel belangrijk, zodat ze eenvoudig kunnen terugvinden waar ze zijn gebleven en weten wat ze nog moeten doen. Om ze uit te dagen in het ‘doen’, hebben we erop gelet dat we de opdrachten zo leuk mogelijk maken en zijn we een samenwerking aangegaan met Gastronomixs”.
Het is optioneel om Gastronomixs aan te bieden aan studenten. Heleen: “Gastronomixs is een grote database waar studenten zelf leren recepten samen te stellen. De samenwerking met Gastronomixs geeft een student extra uitdaging. Ze leren hier bijzondere gerechten te maken, of kunnen op basis van ingrediënten zelf een recept samenstellen”.
Digitaal lesmateriaal : to-the-point
Het lesmateriaal van Tendens Keuken is inmiddels volledig digitaal. Heleen is dit ook van plan met de andere lesmethodes. De meeste docenten Keuken werkten al volledig met digitaal materiaal. Maar waarom is digitaal lesmateriaal zo waardevol? Heleen: “Het voordeel van ons systeem (Boomdigitaal), is dat docenten kunnen bepalen welke opdrachten studenten moeten maken en ook direct kunnen nakijken. Studenten kunnen in één flow de opdrachten maken, dat werkt heel prettig. En als docent heb je grip op wat de student doet”.
De manier van schrijven verandert ook wanneer je voor digitaal lesmateriaal gaat schrijven. “Veel korter en bondiger. De beleving voor de student wordt dan heel anders. Ze doorlopen een leereenheid als vanzelf”, zegt Heleen. Een ander voordeel is dat de student het lesmateriaal altijd bij zich heeft. Heleen: “Je kunt de lesstof natuurlijk openen op je laptop, maar ook op je telefoon of tablet. Studenten doen tegenwoordig bijna alles op hun telefoon, voor hen is dit dus heel handig”.
Kortom, wat het vernieuwde materiaal van Tendens zo bijzonder maakt, is de structuur, de focus op doen en de beleving van het materiaal. Heleen: “Jazeker, maar ook dat we dit met de eindgebruikers hebben gemaakt. De auteurs komen uit de praktijk of zijn docent. Maar ook hebben we heel veel docenten laten meelezen. We hebben veel van elkaar geleerd en elkaar sterker gemaakt”.
Vooruitblik Tendens Bediening en Ondernemer Horeca
Tot slot een kleine vooruitblik op het vernieuwde lesmateriaal van Bediening en Ondernemer Horeca. Heleen: “Waar ik heel trots op ben, is dat het is gelukt om bij Bediening de focus op de persoonlijke ontwikkeling te leggen. Dat gaan we ook doen bij Ondernemer Horeca. Dus niet alleen: ‘Zo moet je het doen’, maar ook: ‘Wie ben je als persoon en wat past bij jou?’. Dat is wat docenten belangrijk vinden om hun studenten mee te geven. We bespreken onder andere waarden, normen en drijfveren. En dat heeft echt geen enkele andere methode”.
Het werkveld van veel beroepen in de gastvrije sector verandert snel. Het is belangrijk dat de student van vandaag flexibel is, zich vaardigheden snel eigen maakt en makkelijk kan inspelen op nieuwe trends en ontwikkelingen. Tendens gaat verder dan het leggen van de basis en neemt student en docent mee in huidige en toekomstige ontwikkelingen in het vakgebied. Maak kennis met Tendens Keuken
Geef een reactie