Een keuzedeel heet niet voor niets een ‘keuze’deel. Studenten zouden de vrije keus moeten hebben en die keuzedelen moeten kunnen kiezen die hen aantrekkelijk lijken. En op deze manier een min of meer uniek pakket samenstellen. Maar: sommige scholen lijken plannen te hebben keuzedelen verplicht te stellen. Dat blijkt uit de reacties van scholen in de keuzedelenenquête die gehouden is vanuit Edu’Actief en Maakwerkvanonderwijs.nl
Verplicht keuzedeel
Een verplicht keuzedeel: een mooie contradictio in terminis. Toch hebben scholen plannen om alle studenten hetzelfde keuzedeel te laten volgen. Zoals blijkt uit deze reactie: “Engels is bij ons een verplicht keuzedeel”.
Dat mag: je kunt Engels in elke configuratie opnemen. Maar je kunt studenten niet verplichten om het ook daadwerkelijk te gaan volgen. Studenten hebben het recht zelf niet-gekoppelde keuzedelen aan te vragen en te volgen. Dit betekent dat ze dan dus niet verplicht zijn het keuzedeel Engels te volgen.
Beperkende configuraties
Ook door het aanbieden van een klein aantal configuraties (sets van een aantal keuzedelen) worden studenten beperkt in hun keuze. Zoals een docent vertelt: “Voor de studenten zijn 2 van de 3 keuzedelen verplicht. En een ‘vrije’ keuze uit 2”. Weg is het idee van unieke pakketten die aansluiten op de individuele student. En de mogelijkheid om je als student te onderscheiden.
Bovendien hebben studenten met configuraties slechts één keuzemoment en kunnen ze op een later moment niet meer switchen in hun keuze. Ook niet wanneer er nieuwe, actuele keuzedelen beschikbaar komen.
Waarom doen scholen dit?
Scholen zijn natuurlijk niet bezig met ‘studentje treiteren’. De reden dat zij keuzedelen verplicht willen stellen, en daarmee studenten beperken in hun keuze, is vaak van organisatorische aard of uit ‘ideologisch’ oogpunt. Het is voor veel scholen organisatorisch eenvoudiger om sets van keuzedelen aan te bieden. En nog makkelijker: om iedere student hetzelfde keuzedeel te laten volgen. (Overigens zonde dat organisatie vaak leidend is in onze keuzes voor het onderwijs. Zie bijvoorbeeld ook het maatwerkdiploma).
En soms vindt een opleiding dat een vak als Engels te belangrijk is om niet te volgen. En dat daarom alle studenten daarvoor zouden moeten ‘kiezen’.
Meer lezen?
Benieuwd in hoeverre je keuzedelen verplicht mag stellen? Lees:
Eric Jongepier over keuzedelen: Student MOET wat te kiezen hebben.
5 tips van docenten over keuzedelen mbo
De 5 grootste knelpunten bij de invoering van keuzedelen
En zie voor alle resultaten van de keuzedelenenquête deze infographic.
Geef een reactie