Tja, een netwerk opbouwen lijkt voor een leerling niet moeilijk, met social media, sporten of andere vrijetijdsactiviteiten kunnen ze met veel andere mensen in contact komen. Dit zijn vooral mensen van hun eigen leeftijd en ze houden elkaar binnen zo’n netwerk op de hoogte van hoe het met henzelf gaat.
Leren netwerken
Als je kijkt naar de loopbaancompetentie netwerken ben je als leerling met iets anders bezig. Je gaat met name aan de slag met het opbouwen en onderhouden van contacten voor hun loopbaanontwikkeling. Het is dus belangrijk dat leerlingen leren netwerken om stappen te kunnen zetten in hun loopbaan. Een netwerk kan gebruikt worden om kwaliteiten en motieven te achterhalen, maar ook voor het onderzoeken van werk of een opleiding. Een netwerk helpt ook om te kijken welke vervolgstappen genomen kunnen worden in het loopbaanproces.
Wie ken je?
Stel een leerling wil een vervolgstap maken, maar weet niet op welke manier hij dit aan moet pakken, of bij wie hij zou moeten zijn. Dan is het mooi om het netwerk van de leerling in te brengen. De volgende stap is dan te kijken hoeveel mensen de leerling in zijn netwerk heeft die kunnen helpen bij de stap die de leerling wil maken. En daarnaast kijken op welke manier deze mensen echt van toegevoegde waarde kunnen zijn om de stap te wagen. Je kunt dan samen met de leerling kijken naar leeftijd, werkveld en op welke manier de leerling in contact komt met zijn netwerk.
Hoe help je?
Soms zijn er niet genoeg mensen in het netwerk van een leerling om hem echt te helpen. Dan is het interessant om te kijken op welke manier hij zijn netwerk kan uitbreiden. Met als doelstelling mensen te vinden die kunnen helpen een probleem op te lossen of helpen een wens te realiseren. Maar op welke manier kan een leerling dit nu doen? Als de mensen al in het netwerk zitten is het vaak een kwestie van een appje of smsje, maar hoe zorg je er voor dat de leerling ook andere mensen gaat en kan benaderen? Daarin kan de rol van de mentor of de coach erg belangrijk zijn, want een eerste indruk is vaak erg belangrijk. Dit betekent dat de leerling goed voorbereid is voordat hij zijn nieuwe netwerkcontact gaat benaderen.
Wie kent wie?
Het netwerk van een leerling is altijd groter dan hij verwacht. Je kunt samen met de leerling kijken naar familieleden, kennissen van ouders met een groter netwerk in de beroepspraktijk. Daarnaast is het natuurlijk ook mooi dat het netwerk gebruikt kan worden van klasgenoten en van medewerkers van de school!
En elke persoon die wel in het netwerk van de leerling zit, heeft weer een eigen netwerk en zo kan een olievlek aan personen worden toegevoegd aan het netwerk van een leerling. Als je de leerling maar helpt om dit op te pakken en uit te proberen.
Netwerk onderhouden
Belangrijk voor de leerling is wel om te realiseren dat een netwerk goed onderhouden moet worden. Ik ben benieuwd hoe jij daar de leerlingen bij helpt!
[alert color=”green” icon=”fa-arrow-right”]Lees verder: alles over het loopbaandossier. Een verplicht onderdeel binnen het vernieuwde vmbo. Het dossier waarin een leerling bewijst dat hij gewerkt heeft aan de vijf loopbaancompetenties.[/alert]
Geef een reactie