Voor de logistiek docent is het een flinke uitdaging om de theorie in de lessen tot leven te brengen. Excursies, […]
Opzet in de lijn van wat Napoleon zei..
Napoleon Bonaparte zei het al: ‘amateurs bespreken tactiek, professionals bespreken logistiek’. Het is wellicht een van de grootste kernprocessen in […]
Google OS Flex
Google is de grote concurrent van Microsoft. Dat geldt zeker op het gebied van de cloud: Google Workspace neemt het […]
BrinkmanICT.info: Over veranderingen in het werkveld
Wat maakt BrinkmanICT.info bijzonder? Rob van der Ploeg vertelt hoe de lesmethode inspeelt op de snelle veranderingen in het werkveld.
Teams in Microsoft 365
Het afgelopen jaar heeft Marcel Beelen als ervaren praktijkman regelmatig zijn licht laten schijnen over waar mbo-studenten in de praktijk […]
Het vernieuwde Tendens: een frisse vormgeving en digitaal lesmateriaal
Uitgever Heleen Kooistra vertelt over het vernieuwde Tendens en hoe dit tot stand is gekomen.
Breed is niet breed genoeg
Breed opleiden wordt met het nieuwe kwalificatiedossier Business Services scholen wat makkelijker gemaakt. Alle opleidingen binnen dit dossier hebben namelijk dezelfde basiskerntaak ‘Voert taken uit binnen de zakelijke dienstverlening’.
Voor ROC Midden Nederland is dit gedeelde basisdeel niet spannend of nieuw, zij zagen vier jaar geleden al het belang van een gezamenlijke basis. Sterker nog… het dossier is nog niet breed genoeg volgens Marc van Gelderen, manager van het Business & Administration College.
Breng de ‘B’ van MBO terug
Steeds meer scholen kiezen voor breed opleiden met het nieuwe kwalificatiedossier Business services. Maar dit hoeft niet de nieuwe norm te zijn. Dunja Monker neemt ons mee in de aanpak van ROC van Amsterdam. Zij werkt bij de afdeling Juridische dienstverlening.
Het nieuwe KD Business Services: hoe richt je het onderwijsprogramma in?
Een belangrijke vraag die speelt onder docenten: hoe richten we het eerste leerjaar in op basis van het nieuwe KD?
Persoonlijke gastvrijheid in het lesmateriaal
Hoe komt persoonlijke gastvrijheid terug in het lesmateriaal van Tendens?