…en flexibel lesgeven
Een interview met Silvia en Michel van ROC Gilde
Het is drie uur, de studenten zijn weer naar huis, net zoals op elke andere lesdag. Bij ROC Gilde op de BBL niveau 2 opleiding Verkoper is geen dag hetzelfde, maar de tijden zijn dat wel. Van 9 tot 15 uur zijn de studenten op school. Of eigenlijk; zijn ze welkom op school. Want aanwezig zijn ze niet allemaal om stipt 9 uur…
De telefoon ligt bij de hand en de laatste appjes worden verzonden naar de studenten. Silvia: ‘Zo gaat het ook in de ochtend. De één start de les op, en de ander informeert waar de afwezigen blijven. Studenten alleen al naar school krijgen is een topsport…’ Deze situatie heeft alles te maken met het onderwijsconcept, waarbij persoonlijke aandacht voor de student centraal staat. Niet alleen voor zijn cijfers, maar echte aandacht voor hem of haar als persoon.
Twee dagen in de week staan Michel Haringsma en Silvia Hanssen samen (tegelijk!) voor dezelfde BBL klas met niveau 2 studenten. Silvia: ‘Michel Haringsma zit al jaren in het onderwijs. Hij was ooit teammanager, maar wilde het iets rustiger aan doen, zijn kracht inzetten en is daarom weer docent geworden. De kracht van Michel zit op het pedagogische vlak, hij is heel relaxed en doet het daarom goed met de studenten. Dat is mooi in balans met hoe ik zelf ben.’
Michel: ‘Silvia is de jongere collega van ons tweeën, maar ik kan nog veel van haar leren. Zij is een vakdocent, van huis uit een econoom. De talenten die zij mij toewijst heeft zij zelf ook, ze is pedagogisch sterk onderlegd. Haar pedagogisch talent gecombineerd met haar vakkennis is een mooie combinatie om studenten ‘rijp’ te maken voor hun examen. Daarbij werkt ze vaak 10x sneller dan ik en daarmee vullen we elkaar mooi aan.’
De studenten hebben ook hun voorkeur, sommige issues bespreken ze liever met Silvia terwijl ze met anderen naar Michel gaan. Afhankelijk van de situatie maken ze ook in de les slim gebruik van elkaars kwaliteiten om zo aansluiting op de studenten te vinden.
De doelgroep
‘Je hebt eigenlijk twee groepen studenten op niveau 2. Studenten die niveau 2 onderwijs nodig hebben en studenten die alleen een startkwalificatie nodig hebben (bijvoorbeeld omdat ze met de HAVO moesten stoppen). Beide groepen willen liever niet naar school, bijvoorbeeld omdat het vertrouwen in de instantie weg is.’ Michel: ‘We willen de studenten eerst een veilige omgeving bieden waarin ze gezien worden. Zodat de studenten leren dat wij als docenten er niet zijn om hen onvoldoendes te geven of van school te trappen. Ons doel is hun op weg naar het diploma te helpen. Daarom biedt ROC Gilde onderwijs aan die past bij het tempo van de individuele student.’
Michel: ‘Soms doet een student helemaal niets aan zijn studie. Het enige wat hij hun dan aan het leren is, is om op school te zijn van 9 tot 15 uur. Ook dat is een waardevolle les.’
Gepersonaliseerd en vraaggestuurd onderwijs
Vanwege de enorme uitval in deze doelgroep is het docententeam bij elkaar gaan zitten. Ze zijn gestart bij de vraag ‘wat heeft de student nodig?’, daar kwam het volgende antwoord op: persoonlijke aandacht en structuur.
Silvia: ‘Een rooster dat elke dag anders is, wisselende docenten voor de klas, verschillende lokalen… Dat werkt niet, niet voor docenten en niet voor studenten. Het leverde zoveel onrust op dat computers soms door de lokalen vlogen. Ja, dat is echt een keer gebeurd.’
In overleg met het team kozen Silvia en Michel er voor om samen voor deze klassen te staan. De context is elke dag hetzelfde, zoals de lestijden, maar ook waar alle boeken en pennen liggen in de klas.
De invulling is elke dag anders. Ze starten de dag met vragen als ‘wat is er op de werkvloer gebeurt deze week’? Michel: ‘Stel er is een overval geweest, dan is dat een mooi excuus om de aanpak van het bedrijf te bespreken en het boek VACCM er bij te pakken.’
Ze werken met een scrum formulier per student. Silvia: ‘Of in de bewoording van de student; gewoon een blaadje waarop alles staat wat je moet doen om je diploma te halen. Dit formulier is gebaseerd op de leermiddelen die daar bij horen, dat is concreet en te begrijpen voor de student. Zodra hij een opdracht gedaan heeft, streept hij dit fysiek af op de lijst. Elke student loopt dus op zijn eigen tempo door de lesstof. Zijn ze klaar? Dan kijken we het samen na en als ze er klaar voor zijn mogen ze het examen maken.’
De resultaten van deze aanpak zijn tot nu toe erg goed. Minder afvallers, meer diploma’s. Ook staat de directie van de school inmiddels achter het onderwijsconcept en krijgen Michel en Silvia nu de tijd en ruimte om het concept door te ontwikkelen, wat ze eerst in hun eigen tijd deden.
Silvia: ‘We bieden onderwijs aan op het tempo dat bij de niveau 2 student past. Met aandacht voor het individu, dat is het belangrijkste voor deze groep.’ Michel: ‘We geven hen wat ze nodig hebben, zo simpel is het.’
Meld je aan voor de nieuwsbrief van Sarphati | Retail voor tips en ideeën. Zoek je hulp en ondersteuning of heb je een suggestie of een mooi verhaal voor de nieuwsbrief? Laat het ons weten!
Geef een reactie