BBL-studenten leren efficiënter met acroniemen

Door: Marcel Heunks

Je hoeft je BBL-studenten slechts vier woorden te laten onthouden om ze zich in de kern op hun examens te laten voorbereiden: VLA, ANNA, OPA en AHA. In Maximaal Nederlands vormen deze acroniemen de basis voor de lesstof die ze toeleidt naar hun examens. Geen enkele andere methode maakt zo duidelijk gebruik van ezelsbruggetjes voor het onthouden van de basis voor spreken (VLA), gesprekken voeren (ANNA), schrijven (OPA) en lezen & luisteren (AHA). Dat ik in Maximaal Nederlands daarvoor wel heb gekozen, heeft twee belangrijke redenen. Enerzijds onthouden studenten hierdoor sneller de basis voor de verschillende taalvaardigheden en anderzijds is de lestijd beperkt en moet deze efficiënt en effectief benut worden.

Chunking
Het geheugen is een bijzonder fenomeen. Er zijn verschillende soorten geheugens te onderscheiden. Het meest basale onderscheid is te maken tussen het kortetermijngeheugen (KTG) en het langetermijngeheugen (LTG). Op die laatste staat geen tijd op hoe lang items in dit geheugen kunnen worden opgeslagen (hoewel er wel vergeten kan worden en dat is een belangrijke geheugenfunctie).

Het KTG is niet alleen in tijd (soms tot maar enkele seconden), maar ook in capaciteit beperkt. Wil je studenten laten onthouden dat ze zich bij een schrijfopdracht eerst moeten oriënteren (publiek, tekstdoel en tekstsoort), vervolgens een plan moeten maken (indeling van je stuk) en uiteindelijk aan de slag moeten gaan (schrijven en herschrijven) dan is dat een behoorlijk hoeveelheid om te onthouden.

Met chunking, een techniek waarbij je stukken informatie samenvoegt tot een behapbaar deel, kun je je KTG ontlasten en de transfer naar het LTG bespoedigen. In het voorbeeld van de schrijfopdracht kan dat door een acroniem van alle stappen te maken: de letters O (oriënteren), P (plan maken) en A (aan de slag) komen samen in OPA. Lekker kort en goed te onthouden.

Efficiënt en effectief
Voor BBL-studenten is er meestal niet heel veel tijd voor een generiek vak als Nederlands. Ikzelf heb slechts drie periodes van elk tien weken, verspreid over de opleiding, om ze voor te bereiden op alle examens.

Om deze tijd efficiënt te benutten helpen acroniemen. Studenten verwijzen naar een acroniem maakt niet alleen de communicatie efficiënter, ook kunnen ze opdrachten in de voorbereidende lessen beter plaatsen als je kunt verwijzen naar een acroniem of een letter ervan (‘Je bent nu bezig met de L uit VLA, weet je nog?’). Dit maakt het gebruik van acroniemen zeer effectief.

Om het hele lesprogramma in één keer te onthouden (ook voor jezelf), maak je er een mooie zin van: AHA, dus de OPA van ANNA houdt van VLA. Als dat niet efficiënt en effectief is…

Wil je meer weten over acroniemen of MAND? Onze educatief adviseurs Esma en Marije helpen je graag verder. Kijk onderaan deze pagina voor hun contactgegevens.

Auteur Marcel met zijn pak VLA

Nog meer MAND?

Neem voor de FAQ, een informatiefilm, het inkijkexemplaar en nog veel meer een kijkje op de methodepagina

Lees hier een andere blog van auteur Marcel Heunks

Meer weten over MAND?

Wij komen graag bij jou langs! Neem contact op met een van de adviseurs via mail, telefoon of LinkedIn. Ook een MS Teams afspraak is mogelijk. Boek dan een tijdslot via onze online agenda.

Esma Larabi
Educatief adviseur | Regio Noord

Maak een online afspraak

Marije Holterman
Educatief adviseur | Regio Zuid

Maak een online afspraak

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.