Stel je voor, dat je regelmatig aan een leerling vraagt: ‘Waar kom jij je bed voor uit?’ En: ‘Waar sta je voor en waar ga je voor?’ Dan werk je aan zijn motievenreflectie en gaat je leerling op zoek naar leefregels die voor hem belangrijk zijn. Hier loop ik warm voor!
Emotie oproepen met motievenreflectie
Om de motieven van je leerling te helpen ontdekken voer je als docent, mentor, coach of vakdocent met de leerling loopbaangesprekken en vraag je dóór tot de leerling kan benoemen wat hij echt belangrijk vindt. En met benoemen bedoel ik ook echt benoemen. Doorvragen tot waar die jongere zichzelf echt raakt en misschien wel een beetje emotioneel wordt. Met andere woorden: je laat de leerling terugkijken en reflecteren op betekenisvolle ervaringen die hij ervaren heeft binnen of buiten de school. Ervaringen die emotie oproepen. Zo kan de leerling in het gesprek benoemen wat hij belangrijk vindt of misschien wel frustrerend vindt. Of wat hem boos of blij maakt. Daarnaast is het van belang dat hij deze emoties ook kan plaatsen in andere situaties, wanneer heeft hij die emoties eerder van zichzelf gezien? Thuis, op school of in een baantje?
Goed zicht op je leefregels krijgen
De kracht van het gesprek is dat de leerling inzicht krijgt in wat hij echt belangrijk vindt en waar hij voor gaat of staat. Als een leerling zicht heeft op zijn motieven geeft dit richting om verder te kunnen onderzoeken welke (loopbaan)stappen hij zou kunnen nemen, maar ook welke opleiding of welk werk bij hem past. Dit onderstreept het belang van motievenreflectie voor de leerling. De leerling krijgt goed zicht op zijn leefregels en kan kijken welk werk bij hem past en waar hij daadwerkelijk warm van wordt en zijn bed voor uitkomt.
Au – en wauw ervaringen
Kunnen jongeren uit bijvoorbeeld een technisch profiel benoemen wat hun leefregels of wel motieven zijn? Waar ze warm voor lopen? Of kun je 12-jarige leerlingen al laten benoemen waar ze voor gaan en voor staan? Ja, dat kunnen ze, dus ga het gesprek aan over het belang van je leefregels kennen en herkennen!
De vraag is dan natuurlijk, op basis van welke ervaringen voer ik die gesprekken? Welke au – en wauw ervaringen bieden we aan leerlingen in de onderbouw ? En welke au – en wauw ervaringen komen leerlingen tegen in de bovenbouw? Dit zijn belangrijke vragen waar scholen zich op dit moment mee bezig zullen moeten houden.
Welke ervaringen zijn betekenisvol en bieden de mogelijkheid om terug te kijken in een loopbaangesprek? Dit betekent dat je als school binnen je organisatie ervaringen aan moeten bieden die van belang zijn voor het loopbaanproces van de leerling. Daar is niemand te jong voor en elk profiel geschikt voor. Maak tijd voor LOB. Plan activiteiten én LOB-gesprekken in het jaarprogramma van de school.
Daar kom ik mijn bed voor uit
Hoe mooi is het om een leerling te horen zeggen dat hij graag naar je les komt omdat hij daar daadwerkelijk ervaart wat hij belangrijk vindt, waar hij echt blij van wordt en dat gevoel, dat belang ook herkent in andere situaties. En dat hij op basis van de ervaring in een loopbaangesprek kan benoemen, waar hij voor gaat en voor staat. Eigenlijk is het mooiste wat je kunt horen, ‘dit vind ik belangrijk’ en ‘ik kom hier mijn bed voor uit’. Als docent loop je daar dan toch ook warm voor? Ik kom er in elk geval mijn bed voor uit.
[alert color=”green” icon=”fa-arrow-right”]Lees verder: alles over het loopbaandossier. Een verplicht onderdeel binnen het vernieuwde vmbo. Het dossier waarin een leerling bewijst dat hij gewerkt heeft aan de vijf loopbaancompetenties.[/alert]
Geef een reactie