De docent als coach naast de student: dat is het idee achter DigLin. Elke student volgt een eigen route. Maar hoe stel je vast wat de beste leerroute is voor deze student? En hoe zorg je voor resultaat? In dit artikel wordt uitgelegd hoe student en docent de optimale leerroute kiezen. Drie voorbeeldroutes passeren de revue en u kunt direct aan de slag met drie voorbeeld-leerroutes.
| Annemieke van Duuren
Een veelgestelde vraag van docenten is: Welke route moet ik volgen in het werken met DigLin MVT? Het antwoord is kort. Er is geen eenduidige route. DigLin MVT is een aanpak die draait om het neerzetten van heldere doelen, duidelijke verwachtingen en keuze in content. Er zijn meerdere routes mogelijk bij DigLin MVT, maar er is geen vaste route. Hoe de content (het materiaal) wordt ingezet is afhankelijk van de docent, de groep of de individuele student. Naarmate steeds meer docenten met DigLin MVT werken, zijn er wel drie opvallende routes zichtbaar geworden; de gestructureerde, de semigestructureerde en de zelfsturende route.
Overstappen
Daarnaast valt op dat er steeds wordt gevarieerd en dat de drie meest voorkomende geen vaste routes zijn. Een docent – maar ook de student – kan met de gestructureerde route beginnen en tussentijds overstappen naar de zelfsturende. Andersom gebeurt ook. Belangrijk is dat de docent zich vertrouwd genoeg voelt met het materiaal om haar lessen vorm te geven zoals zij wil. Er is geen goed of fout. De behoefte aan autonomie, het vinden van een eigen route, is voor een docent niet anders dan voor een student. Deze basisbehoefte is, naast het stellen van uitdagende doelen en heldere verwachtingen, de grondslag van DigLin MVT.
Met DigLin kun je tussentijds overstappen op een andere route
Maar hoe zorg je ervoor dat autonomie, uitdaging en helderheid onderdeel blijven van de route die je kiest of baant? Dit is niet moeilijk maar vergt vaak wel een zekere verandering in gedrag als docent. We zijn immers gewend om de route voor studenten vast te leggen, te zeggen wat ze moeten doen. Dit zit voor de meesten diep verankerd in ons systeem.
Dit is dan ook een veelgestelde vraag van studenten: Wat moet ik nu eigenlijk doen? Een docent schiet dan vaak meteen in de hulpstand. Dit is op zich geen probleem zolang de docent zich bewust is wat zij wil dat de student leert. Zelf informatie kunnen opzoeken? Plannen en organiseren? Een pittige tekst kunnen begrijpen? Om een student verder te kunnen helpen is het van belang als docent vooraf scherp te hebben wat ze als belangrijkste doel heeft. Wat moeten haar studenten op het einde van het traject kunnen?
Regie bij de student
Bij DigLin MVT gaat het nadrukkelijk niet om wat ze moeten doen maar juist om wat ze moeten kunnen, het resultaat. Het proces, hoe ze komen bij het resultaat, ontstaat vanzelf en is nooit goed of fout. Als het resultaat goed is, is het proces ernaartoe ook goed. Bij een slecht resultaat kunnen we er meestal van uitgaan dat de verwachtingen van de docent niet helder verwoord waren, dat de opdracht niet duidelijk genoeg gesteld was of dat de student zich niet verantwoordelijk genoeg voelde voor het resultaat.
Niemand haalt er bevrediging uit om een slechte prestatie te leveren. Zelfs al zegt een student dat hij de motivatie niet heeft om iets te doen, toch zie je hem wel stralen zodra hij een mooi resultaat neerzet en dit erkend wordt. Zo lang de prestaties nog mager zijn kan de docent aan de student vragen wat er nodig is om wel een goede prestatie te kunnen neerzetten. Zo blijft de regie bij de student liggen. Hij leert dan zelf aangeven wat hij nog lastig vindt en terug te blikken op zijn eigen aanpak. Dit biedt ruimte voor de docent om met suggesties te komen. De kunst voor de docent is dan om niet meteen de student op sleeptouw te nemen maar om te wachten totdat de student zelf iets kiest. Het geven van voorbeelden, mogelijke routes, kan hierbij helpen.
Zelf aan de slag?
Docente Annemieke van Duuren (Friesland College) werkt al intensief met DigLin. Zij werkte drie voorbeeldroutes uit voor gebruik in het mbo-keuzedeel generiek Engels, een traject van 20 weken. De studenten komen van verschillende beroepsopleidingen variërend van niveau 2 t/m 4. De uitgewerkte programma’s zijn direct inzetbaar voor gebruik door docenten Engels en tevens als inspiratiebron voor docenten van andere talen. De programma’s bieden een weekoverzicht en enkele opdrachten. De drie leerroutes zijn:
De gestructureerde route
De docent bepaalt de doelen, bijbehorende opdrachten en content met verwachtingen vooraf.
De semigestructureerde route
De docent bepaalt een aantal doelen en bijbehorende opdrachten vooraf en biedt ruimte aan de student om eigen doelen te stellen en content te kiezen.
De zelfsturende route
De docent laat de student eigen doelen stellen binnen de exameneisen en content en koppelt hier een heldere verwachting aan.
Het doel is dat de studenten op het einde van het traject het volgende kunnen:
- Benoemen en bewust zijn van eigen leef- en werkomgeving t.a.v. de Global Goals.
- Engels verbinden aan de praktijk.
- Eén taalniveau omhoog klimmen bij ten minste 3 vaardigheden.
- Ten minste één gedicht of kort verhaal lezen en begrijpen.
- Effectief samenwerken met teamgenoten.
- Eigen leerdoelen stellen (bij de semigestructureerde en zelfsturende route).
De drie uitgewerkte programma’s zijn hier te downloaden (pdf).
DigLin MVT is dé digitale leermethode voor de moderne vreemde talen Frans, Duits, Engels en Spaans. Door middel van een intuïtieve en adaptieve opzet kan een student direct aan de slag met het verkennen van een taal.