Al ruim 10 jaar is Kees van den Berg werkzaam in het onderwijs. Eerst begonnen als economie docent op een middelbare school, maar onderhand is Kees al 6 jaar werkzaam op het ROC Mondriaan. Alles wat er op mbo logistiek gebied gebeurt, interesseert hem. Daarom is Kees niet alleen docent, maar ook onderwijsontwikkelaar, mocht hij met het Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) meebouwen aan het kwalificatiedossier en onderhoudt hij het contact met externe partijen. Sinds dit jaar werkt Kees ook (weer) met de lesmethode Sarphati | Logistiek van Boom Beroepsonderwijs.
In dit artikel hebben we het met Kees over zijn werk als docent, hoe hij zorgt voor actualiteit en een koppeling maakt met het werkveld en over het gebruik van Sarphati | Logistiek. En Kees heeft voor zijn collega’s een tip om dichter bij het werkveld te komen.
Van bouwmarktmanager naar docent
Om te beginnen vroegen we Kees hoe hij in het onderwijs terecht was gekomen: “Ik was al een tijdje werkzaam in het bedrijfsleven. Bij mijn laatste baan als bouwmarktmanager bij de Gamma dacht ik is dit het nu? Ga ik dit tot mijn pensioen gaan doen? Ik vond het altijd wel al erg interessant om stagiairs te begeleiden. Altijd van die jonge gasten proberen binnen te houden en kijken of je er wat moois van kon maken.
In 2011 kwam de crisis en moest ik daar weg. Ik heb toen besloten het over een heel andere boeg te gooien en het onderwijs in te gaan. Het was natuurlijk al een hele tijd geleden dat ik voor het laatst in de schoolbanken zat, dus heb eerst een lesje meegedraaid. Ik dacht meteen, hier hoor ik echt thuis! En dat gevoel heb ik tot de dag van vandaag nog.”
“Ik betrapte mezelf erop dat ik de studenten begon te missen.”
Kees is dol op lesgeven, vooral de interactie met de studenten zorgen voor zijn plezier in het werk; “Door corona besefte ik pas echt hoe leuk en hoe belangrijk dit voor mij is. Ik betrapte mezelf erop dat ik de studenten begon te missen. Dat heb ik eigenlijk al tijdens een studiedag.
Het voorbereiden van de lessen vind ik ook leuk om te doen. Het nadenken over hoe ik de les zo aantrekkelijk mogelijk kan maken zodat ik alle aandacht heb van de studenten. Dé uitvinding heb ik nog niet gevonden, dat is natuurlijk van zoveel factoren afhankelijk. Wel experimenteer ik momenteel met groepsopdrachten. De groep moet elkaar wel al aardig kennen, dus ben ik hier pas halverwege het jaar mee gestart. Op deze manier gaan ze met opdrachten aan de slag en leren ze samenwerken.”
Kees over Sarphati | Logistiek
Jaren geleden maakte de school al gebruik van Sarphati | Logistiek. Daarna hebben ze een tijd gebruik gemaakt van leermiddelen van een andere aanbieder. Maar afgelopen jaar zijn ze weer teruggekomen bij Boom Beroepsonderwijs.
“De overstap naar Boom Beroepsonderwijs kwam doordat een collega had meegewerkt aan de leermiddelen van Sarphati | Logistiek. En het was zeker geen verkeerde keuze. De leermiddelen zijn overzichtelijk, hebben precies genoeg informatie en lezen prettig weg. Daarnaast maken ze veel gebruik van praktijkvoorbeelden, dit vind ik ook erg belangrijk.”
“De leermiddelen van Sarphati | Logistiek zijn overzichtelijk, hebben precies genoeg informatie en lezen prettig weg. Daarnaast maken ze veel gebruik van praktijkvoorbeelden.”
“Ik gebruik de leermiddelen Sarphati | Logistiek als basis. Ik behandel de moeilijke onderdelen in de les en voeg daar onderwerpen vanuit mijn ervaring aan toe. De studenten lezen en maken daarna zelf de andere onderwerpen uit het boek. Ook gebruik ik de (beroeps)opdrachten achter de hoofdstukken altijd, zelfs als portfolio opdracht.”
Inspelen op de actualiteit en het beroepenveld
In de leermiddelen van Sarphati | Logistiek zijn het inspelen op de actualiteit, de aansluiting bij het beroepsveld en Opdrachtgestuurd onderwijs belangrijke pijlers. Kees zorgt voor een koppeling met het beroepsveld door de onderwerpen waar hij het overheeft, te koppelen aan de stagebedrijven van de studenten. “Ik zeg dan bijvoorbeeld ‘Bij Willem’s bedrijf werkt dat wel zo, maar bij Sjaak doen ze het weer anders.’ Dan letten de studenten meteen op en begrijpen ze de link tussen de theorie en hoe het in de praktijk gaat. Ook geef ik de studenten vaak de opdracht om uit te zoeken hoe het onderwerp dat we behandeld hebben in de les, binnen hun bedrijf werkt. Zo koppelen ze de theorie uit de les meteen met de praktijk.”
Als docent is het natuurlijk de bedoeling dat de studenten iets van jou leren. Kees’ doel voor de studenten is dat ze aan het einde van hun studie klaar zijn voor het werkveld. Tijdens de opleiding krijgen de studenten de basis van de logistiek, maar ook leren ze analyseren, zodat ze aan het einde van de opleiding zicht hebben over hoe de processen lopen, wat ze daar eventueel aan zouden willen veranderen en waarom. Maar Kees wil de studenten ook het volgende meegeven;
“Plezier en voldoening moeten in het werk op de eerste plek staan. Wat je leuk vindt, ga je vanzelf in groeien. Uiteindelijk komt het geld vanzelf wel.”
Tip voor een sterkere koppeling praktijk
Tenslotte heeft Kees nog een tip voor collega’s die het lastig vinden om een koppeling te maken met de beroepspraktijk of de actualiteit tijdens hun les: “Doe een docentstage om de connectie met de praktijk te versterken. Een docentstage is dat je als docent een dagje mee gaat lopen binnen een bedrijf. Je stapt dan letterlijk in het boek waar je les uit geeft. Je ziet alle processen in levenden lijve gebeuren, krijgt verhalen mee en weet wat er speelt. Hier kan je dan in de klas ook weer referenties naar maken.”
De leermiddelen van Sarphati | Logistiek zijn afgestemd op de beroepspraktijk, het KD en de examens van ESS. Ons aanbod ontwikkelen we samen met experts uit het beroepenveld, logistieke warehouse- en vervoersbedrijven, Acrentis (VCA) en logistiek.nl. Benieuw naar onze nieuwste leermiddelen? Plan een afspraak met onze adviseurs.
G A vd Berg zegt
Duidelijk , en een positief !!!
Ga zo door!!!!