Kinderen en jongeren gaan op dit moment niet naar school of naar hun opleiding. Dus ook al zijn ze zelf niet ziek, ze merken in de invloeden van de door de overheid genomen maatregelen de hele dag door. Het Corona-virus is […]
‘I Will Survive’ Teaching Online
Eerder deze week liet Gloria Gaynor ons op YouTube al zien hoe we onze handen goed moesten wassen terwijl we ‘I Will Survive’ zongen. Nu greep Michael Bruening, universitair hoofddocent geschiedenis en politieke wetenschappen aan de Missouri University of Science […]
‘Zelfregulerend leren, dat leer je samen’
Elise van Rijswijk- Hofman is werkzaam binnen het ROC van Nijmegen als docent verpleegkunde. In een serie artikelen neemt zij je mee over hoe je studenten maar ook docenten kunt stimuleren tot zelfregulerend leren. Intrinsieke motivatie als positieve leerervaring Elise: […]
Nieuws rondom het Corona-virus
Het Corona-virus (Covid-19) treft ons allemaal. De scholen zijn dicht en het openbare leven valt stil. Een noodzakelijke maar zeer ingrijpende ingreep van onze overheid. Boom beroepsonderwijs is er ook nu voor alle leerlingen, studenten en docenten van Nederland. Geeft […]
‘Eet je eigen kikker’
In het onderwijs kennen we het gevoel dat we steeds meer moeten. Dit gevoel uit zich vaak als ‘druk’. Aan de ene kant klinkt het stoer om te zeggen: “Hoe gaat het?” “Ja goed, druk, druk, druk.” Als je die […]
Overzicht nieuwe StruX-titels
Voor de 2e editie van StruX zijn er nieuwe titels en ISBN’s verschenen. Hiermee vervangen we een aantal StruX-titels uit de 1e editie. Je vindt hier het complete overzicht van alle nieuwe StruX-titels en welke titels uit de 1e editie […]
Leerling laat zien wat hij kan en waar hij trots op is
Belangrijkste onderdeel van pro-diploma: het portfolio Ook de leerlingen van het praktijkonderwijs krijgen straks een wettelijk diploma, is in politiek Den Haag besloten. Het belangrijkste onderdeel van het pro-diploma is het portfolio; een map, met daarin bewijzen van groep 1 […]
Leerlingen betrekken bij hun eigen leren
Hoe stimuleer je dat leerlingen: weten waar zij naartoe werken? nadenken over wat ze al kunnen en kennen? nadenken over wat zij nodig hebben om het leerdoel te behalen? nadenken over wat ze geleerd hebben en wat nog verbeterd kan […]
Wat gaat het nieuwe pro-diploma inhouden?
StruX ondersteunt bij invulling pro-diploma De 2e editie van StruX ondersteunt je bij de invulling van het diploma van je leerlingen. Een aantal van de opdrachten is namelijk aangemerkt als portfolio-opdrachten. Wat gaat het nieuwe diploma inhouden? Alle leerlingen in […]
Ervaringen praktijkscholen met pro-diploma
‘De leerlingen hebben nu een toekomstperspectief’ Er komt ook een wettelijk diploma voor leerlingen van het praktijkonderwijs. Dit kondigde minister van Onderwijs, Arie Slob in december 2018 aan. Een aantal vooruitstrevende scholen in Nederland is allang met een pro-diploma bezig. […]