Hoe stimuleer je dat leerlingen:
- weten waar zij naartoe werken?
- nadenken over wat ze al kunnen en kennen?
- nadenken over wat zij nodig hebben om het leerdoel te behalen?
- nadenken over wat ze geleerd hebben en wat nog verbeterd kan worden?
- zich verantwoordelijk voelen voor wat ze leren?
Leerdoelen per hoofdstuk
In de 2e editie van StruX begint elk hoofdstuk met een overzicht van de leerdoelen. Deze zijn geschreven in voor leerlingen begrijpelijke taal. Aan het einde van het hoofdstuk staan de leerdoelen er opnieuw. De leerlingen kunnen dan zelf beoordelen of ze naar hun eigen idee de leerdoelen al dan niet beheersen.
Beoordelingscriteria bij opdrachten
Verder vind je bij sommige opdrachten een opsomming met beoordelingscriteria.
Dit is vooral het geval bij grotere opdrachten en opdrachten die een bewijs voor het portfolio kunnen opleveren.
De criteria maken duidelijk waar de leerlingen naartoe moeten werken, waaraan de opdracht moet voldoen en wat er van hen verwacht wordt. Er kan bijvoorbeeld staan dat zij tijdens een presentatie duidelijk gepraat hebben, of dat zij de informatie die zij belangrijk vinden in de folder hebben gezet. De criteria kunnen ook gaan over het proces, in plaats van over het product, bijvoorbeeld: ik luister naar de mening van een ander, of: ik vraag om hulp als ik die nodig heb.
Leerlingen beoordelen zichzelf met behulp van deze criteria. Ook klasgenoten en de docent kunnen beoordelen.
Door de studenten over zichzelf, hun werk en hun functioneren na te laten denken, en door hun werk bij hun docenten en klasgenoten te toetsen, ontstaat inzicht in hun leerproces.
De kritische blik van klasgenoten kan leerlingen helpen in hun leerproces. Daarnaast kan het motiverend werken wanneer leerlingen elkaar mogen beoordelen en zo invloed uitoefenen op wat er gebeurt tijdens de lessen.
Bij de nabespreking van een opdracht bespreekt de docent samen met de leerling de beoordeling van de verschillende criteria. Je geeft tops en tips, en samen bepaal je de vervolgstappen.
Daarmee is de cirkel rond.
StruX begeleidt leerlingen op weg naar zelfstandigheid en laat hen actief werken aan het vergroten van hun kansen op de arbeidsmarkt.