Eerder deze week liet Gloria Gaynor ons op YouTube al zien hoe we onze handen goed moesten wassen terwijl we ‘I Will Survive’ zongen. Nu greep Michael Bruening, universitair hoofddocent geschiedenis en politieke wetenschappen aan de Missouri University of Science […]
‘Zelfregulerend leren, dat leer je samen’
Elise van Rijswijk- Hofman is werkzaam binnen het ROC van Nijmegen als docent verpleegkunde. In een serie artikelen neemt zij je mee over hoe je studenten maar ook docenten kunt stimuleren tot zelfregulerend leren. Intrinsieke motivatie als positieve leerervaring Elise: […]
Nieuws rondom het Corona-virus
Het Corona-virus (Covid-19) treft ons allemaal. De scholen zijn dicht en het openbare leven valt stil. Een noodzakelijke maar zeer ingrijpende ingreep van onze overheid. Boom beroepsonderwijs is er ook nu voor alle leerlingen, studenten en docenten van Nederland. Geeft […]
Ideeën voor afstandsonderwijs
Online zijn veel verschillende tools en applicaties te vinden om afstandsonderwijs makkelijk en leuker te maken. We geven je een drietal ideeën die je direct kunt toepassen in jouw online les. Deze week applicaties voor het activeren van voorkennis, oefenen […]
Geen eindtoets in groep 8 dit jaar
Leraren, schoolleiders en ander onderwijspersoneel zijn momenteel erg druk met de opvang van kinderen van ouders met vitale beroepen en het organiseren van onderwijs voor de kinderen die thuis zitten. Dat vergt alle energie van de scholen. Daarom heeft minister […]
Maatwerk voor afronden examens in het voortgezet onderwijs
Er komt maatwerk voor school- en praktijkexamens op middelbare scholen zodat deze door kunnen gaan. Minister Slob (onderwijs) heeft met de onderwijssector afgesproken dat examenleerlingen prioriteit hebben. Dit betekent dat alles in het werk wordt gesteld om leerlingen in hun […]
‘Eet je eigen kikker’
In het onderwijs kennen we het gevoel dat we steeds meer moeten. Dit gevoel uit zich vaak als ‘druk’. Aan de ene kant klinkt het stoer om te zeggen: “Hoe gaat het?” “Ja goed, druk, druk, druk.” Als je die […]
Werken met de unieke bronnen van taalmethode DigLin MVT
Auteur Jan Deutekom In de klas Het werken in een klas kan met bronnen vele vormen aannemen. Ik zie klassen waarin groepjes cursisten (of de hele klas) met dezelfde tekst bezig zijn waardoor er overleg kan plaatsvinden tussen cursisten en […]
Visuele ondersteuning in StruX
Het is belangrijk dat je leerlingen begrijpen wat je wilt uitleggen. De 2e editie van StruX helpt je daarbij. Leerlingen leren beter met visuele ondersteuning. Het helpt leerlingen om de informatie beter te begrijpen en te onthouden. In StruX leggen […]
The big five
Het materiaal van DigLin+ MVT is gebouwd op een aantal pijlers.De Olifant / De UitdagingHet materiaal is gemaakt om te werken met hoge verwachtingen. Doordat de student kan werken met bronnen kan hij vrij zelfstandig aan de slag om te […]