Online zijn veel verschillende tools en applicaties te vinden om afstandsonderwijs makkelijk en leuker te maken. We geven je een drietal ideeën die je direct kunt toepassen in jouw online les. Deze week applicaties voor het activeren van voorkennis, oefenen […]
Geen eindtoets in groep 8 dit jaar
Leraren, schoolleiders en ander onderwijspersoneel zijn momenteel erg druk met de opvang van kinderen van ouders met vitale beroepen en het organiseren van onderwijs voor de kinderen die thuis zitten. Dat vergt alle energie van de scholen. Daarom heeft minister […]
Maatwerk voor afronden examens in het voortgezet onderwijs
Er komt maatwerk voor school- en praktijkexamens op middelbare scholen zodat deze door kunnen gaan. Minister Slob (onderwijs) heeft met de onderwijssector afgesproken dat examenleerlingen prioriteit hebben. Dit betekent dat alles in het werk wordt gesteld om leerlingen in hun […]
‘Eet je eigen kikker’
In het onderwijs kennen we het gevoel dat we steeds meer moeten. Dit gevoel uit zich vaak als ‘druk’. Aan de ene kant klinkt het stoer om te zeggen: “Hoe gaat het?” “Ja goed, druk, druk, druk.” Als je die […]
Werken met de unieke bronnen van taalmethode DigLin MVT
Auteur Jan Deutekom In de klas Het werken in een klas kan met bronnen vele vormen aannemen. Ik zie klassen waarin groepjes cursisten (of de hele klas) met dezelfde tekst bezig zijn waardoor er overleg kan plaatsvinden tussen cursisten en […]
Visuele ondersteuning in StruX
Het is belangrijk dat je leerlingen begrijpen wat je wilt uitleggen. De 2e editie van StruX helpt je daarbij. Leerlingen leren beter met visuele ondersteuning. Het helpt leerlingen om de informatie beter te begrijpen en te onthouden. In StruX leggen […]
The big five
Het materiaal van DigLin+ MVT is gebouwd op een aantal pijlers.De Olifant / De UitdagingHet materiaal is gemaakt om te werken met hoge verwachtingen. Doordat de student kan werken met bronnen kan hij vrij zelfstandig aan de slag om te […]
Impliciet en expliciet leren
Auteur: Jan Deutekom Waarom weten we dat we “dit huis” en “dat huis” horen te zeggen en dat “deze huis” en “die huis” fout zijn? We hebben dit impliciet geleerd omdat Nederlands onze moedertaal is. We hebben dat zo vaak […]
Het beste uit jezelf halen door keuzedelen!
Verbreding en/of verdieping van de opleiding door middel van keuzedelen. Jezelf ontwikkelen zonder grenzen op school maar ook tijdens de stageperiode. Nel-An Gaasbeek en Mark Peters, beiden docent aan het ROC Friese Poort in Drachten, zijn de kartrekkers van de nieuwe […]