Het materiaal van DigLin+ MVT is gebouwd op een aantal pijlers.De Olifant / De UitdagingHet materiaal is gemaakt om te werken met hoge verwachtingen. Doordat de student kan werken met bronnen kan hij vrij zelfstandig aan de slag om te voldoen aan de hoge verwachtingen van een docent. Uiteindelijk kan met die uitdaging ook trots gecreëerd worden over geleverde prestaties.
Auteur: Jan Deutekom
De Leeuw / AutonomieLeerders werken aan doelen (hoge verwachtingen). Hoe ze die bereiken is aan de student zelf. Hij heeft door de overvloed aan bronnen allerlei oefenmogelijkheden gekregen om die doelen zelf te bereiken. Er zit in DigLin+ MVT geen route. Er zijn continue keuzemogelijkheden. Zowel binnen bronnen zelf als in het menu. Er is niet vastgelegd wat studenten moeten doen. Docenten geven aan (kunnen aangeven) wat studenten moeten kunnen. Wat ze daarvoor gaan doen is aan de student zelf. Hij kan zelf keuzes maken.
De Buffel / Snelle FeedbackIn het materiaal zit overal snelle feedback. Op het moment dat je een fout maakt merk je dat. Zelfs als je een letter verkeerd typt. Het maken van fouten is van groot belang. Dan zijn studenten bezig met iets wat ze nog niet kunnen maar ze kunnen daarvan leren door de snelle feedback. Naast de feedback waarmee het programma reageert op acties van de student kan de student zelf ook feedback oproepen. Hij kan even beluisteren hoe je een woord uitspreekt of wat een woord betekent.
De Luipaard / SnelheidEen vaak onderschat aspect van taalverwerving is snelheid. Je zult enige snelheid moeten ontwikkelen in alle deelvaardigheden. Je zult ook native speakers moeten kunnen volgen. Je zult enig tempo moeten ontwikkelen in het lezen van een vreemde taal om ook echt te kunnen begrijpen wat je leest. Snelheid wordt bevorderd doordat bij veel bronnen klokjes zijn ingebouwd die bijhouden hoe lang je er over doet. Je kan daarmee (en met de foutentelling) meten en bij herhaling vorderingen zien.
De Neushoorn / Werken aan doelenBij DigLin+ MVT wordt gewerkt aan wat Bloom ‘Mastery Learning’ noemt. We werken niet door de stof heen maar we gaan door tot een bepaald doel behaald is. En dat betekent herhaling. Bij veel bronnen zetten studenten eerst een eigen benchmark neer (aantal fouten en tijd) en gaan vervolgens proberen die benchmark te overtreffen. Er zijn van allerlei bronnen ook einddoelen (luister en typ – 3,5 minuten en 0 fouten). Al deze subdoelen leiden naar een (mogelijk) hoofddoel. Bij lezen kan dat er zo uitzien: Ik kan deze tekst foutloos en vlot voorlezen, ik begrijp de tekst, ik ken de woorden, ik kan de woorden foutloos schrijven, ik kan vragen over de tekst beantwoorden en ik kan de tekst verbinden aan mijn eigen leven.
DigLin MVT is dé digitale leermethode voor de moderne vreemde talen Frans, Duits, Engels en Spaans. Door middel van een intuïtieve en uitdagende opzet kan een student direct aan de slag met het verkennen van een taal.